Het Wereldkampioenschap voetbal vrouwen bracht dit jaar een hoop positieve aandacht voor sportende vrouwen en voor vrouwenemancipatie in het algemeen met zich mee. Dit heeft ook het een en ander teweeggebracht in de wereld van media en marketing.
Het Wereldkampioenschap voetbal vrouwen bracht dit jaar een hoop positieve aandacht voor sportende vrouwen en voor vrouwenemancipatie in het algemeen met zich mee. Dit heeft ook het een en ander teweeggebracht in de wereld van media en marketing. Volgens Rebecca Sandidge van mediapost.com ontstaat er een nieuwe trend: de ‘Female Empowerment Ads’.
Enkele recente advertenties die in deze trend vallen, zijn onderzocht. Een ‘emancipatie’-campagne van Kellogg's bleek maar liefst 53% hoger te hebben gescoord op het gebied van hoe goed consumenten de advertentie konden onthouden in vergelijking met oudere advertenties van het merk.
De uiteindelijke conclusie van het onderzoek was echter als volgt: als vrouwen specifiek de doelgroep van de advertentie zijn, dan mag de focus van een succesvolle advertentie liggen op het vieren van de emancipatie. Is de doelgroep diverser (m.a.w. wil je ook mannen aanspreken), dan kun je beter een wat universele boodschap overbrengen.
Eigenlijk heel logisch en de conclusie geldt wat ons betreft zeker niet alleen voor Female Empowerment Ads: spreek je doelgroep aan. En als je doelgroep divers is, zul je je boodschap daarop moeten aanpassen. Doe je dat niet, dan voelt een deel van je doelgroep zich hoogstwaarschijnlijk niet aangesproken en mis je kansen. Benieuwd naar de rest van het Female Empowerment Ads-artikel? Lees het volledige artikel hier.
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.