SGNM
SGNM
Door
Arie van Loopik
Managing Director
Geplaatst op
11/2019
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws
Door
Arie van Loopik
Managing Director
Geplaatst op
11/2019
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws

65-plusser bereiken? 6 Tips!

Volgens het CBS heeft de helft van de 65‑plushuishoudens meer dan een ton vermogen. De hoogste vermogens zijn dan ook te vinden bij de 65‑plussers. Uiteraard zit dat voor een groot deel in onroerend goed, maar het maakt het begrijpelijk dat steeds meer bedrijven zich richten op deze doelgroep. De term seniorenmarketing begint al aardig ingeburgerd te worden.

Volgens het CBS heeft de helft van de 65‑plushuishoudens meer dan een ton vermogen. De hoogste vermogens zijn dan ook te vinden bij de 65‑plussers. Uiteraard zit dat voor een groot deel in onroerend goed, maar het maakt het begrijpelijk dat steeds meer bedrijven zich richten op deze doelgroep. De term seniorenmarketing begint al aardig ingeburgerd te worden.

Seniorenmarketing is een breed begrip, want een 50-plusser is natuurlijk niet gelijk aan iemand van 65 of 85 jaar. Het zijn heel verschillende generaties. Naast het verschil in leeftijd geldt dat ieder individu een ander referentie kader heeft. Minstens zo bepalend in leven en denken is de achtergrond van een individu. Het maakt een heel verschil of je vermogend, gezond van lijf en leden, hoog opgeleid – of dat juist niet bent.

Daarom is het goed om een kader te stellen. Op wie richt je je precies? Het wordt nog wel eens vergeten om een ijkpersoon te gebruiken.

Ik heb veel te maken met bedrijven die zich richten op pensionado’s, de gepensioneerden. Naast babyboomers die net 65 zijn geworden kunnen dat dus ook fitte 75 jarigen zijn. Ook hier zien we weer veel grote verschillen. Toch hebben ze een paar gezamenlijke noemers. Over het algemeen heeft deze doelgroep veel vrije tijd en zij willen serieus genomen worden.

In dit artikel wil ik dieper ingaan op de vraag: ‘hoe kan je de actieve groep mensen van 65 tot 75 jaar het beste aanspreken?’ Hoe bereik je ouderen? Waar zijn ze en hoe bereik je ze? Ik noem deze groep de echte senior. Mensen met levenservaring. Kortom: hoe kun je de 65-plusser bereiken?

Marketingkanalen om ouderen te bereiken

Het is een misverstand om ervan uit te gaan dat deze groep niet online actief is. Vijfenzestigplussers maken volgens onderzoek van het CBS steeds meer gebruik van sociale media. In 2017 gaf 64% van de 65- tot 75-jarigen aan actief te zijn op sociale media, dit was in 2012 nog maar 24% van de ondervraagden. Dat neemt niet weg dat traditionele kanalen zoals print en TV onveranderd populair blijven.

Als je als marketeer de senior wil aanspreken moet je een paar dingen in je achterhoofd houden. Het zicht neemt af als je ouder bent. Het klinkt misschien voordehand liggend maar wordt toch vaak vergeten. Communiceer daarom de boodschap in een helder en goed leesbaar lettertype.

Wees als afzender helder en goed bereikbaar. Telefoonnummer en adres moeten geen zoekplaatje zijn. Speciale aanbiedingen, proefmonsters en coupons doen het doorgaans goed bij de senior.

Print

Ik beperk me even tot de krant en het tijdschrift. Veel senioren vertrouwen nog op de traditionele krant om het nieuws te lezen. Senioren zijn de trouwste krantenlezers. Ook hier zien we een opmars van online: lezen op de tablet.Tijdschriften scoren ook prima bij senioren. Met name special interest en ledentijdschriften gericht op de senior. Zo heeft het ledentijdschrift ONS van KBO-Brabant volgens het lezersonderzoek van augustus 2014 gemiddeld een leestijd van 52 minuten.

Tip 1: Plakkaarten, antwoordbonnen en speciale (collectieve) acties waren afgelopen jaar onverminderd populair en succesvol.

TV kijken onder senioren

De senior is ‘kampioen TV kijken’. Volgens svdj.nl kijkt de 65+’er dagelijks 4,5 uur naar de televisie. In 2018 is dit uitgebreid onderzocht door SKO. Een decennia geleden was Tv-reclame alleen weggelegd voor grote of kapitaal krachtige bedrijven. Tegenwoordig kan je al voor een vriendelijker budget je bedrijf promoten op landelijke TV.

Er zit veel prijsverschil in de uitzendtijd, maar ook in de uitzendmaanden. Januari is bijvoorbeeld veel voordeliger dan december. Door vernieuwde technieken – denk aan de filmende spiegelreflex camera – kan de productie van een reclamespotje ook voordeliger dan vijf jaar geleden.Lokale TV of regionale TV is met name interessant. Want…

Tip 2: Regionale TV is het meest populair bij de ouderen doelgroep.

Email en ouderen

Volgens onderzoek van marketingbureau Nielsen in de VS blijkt dat 89% van de senioren een e-mailaccount heeft. E-mail is een zeer interessant reclame middel. Relatief voordelig en zeer effectief. Belangrijk is echter dat je niet voor spam wordt aangezien. Wees zeer helder in de boodschap en uiterst creatief in het onderwerp. Let ook op het afzender adres. Hier geldt helderheid=vertrouwen.

Een persoonlijke foto van de afzender met een duidelijke vermelding van adres en telefoonnummer wekt vertrouwen.

Tip 3: E-mailprogramma’s zoals Mailchimp zijn voor kleinere accounts gratis te gebruiken en maken respons meten eenvoudig.

Social Media en senioren

De 65-plusser is de snelst groeiende groep op sociale netwerken. In 2019 maakt al 43% van de 65-79 jarige dagelijks gebruik van Facebook. Dit social media platform wint aan populariteit bij ouderen (Newcom, 2019), terwijl het bij tieners juist afneemt. Ouderen zijn graag online in contact met familie en vrienden. Ze delen foto’s, filmpjes en doen mee aan online games.

Social media gebruik onder verschillende leeftijdsgroepen
CBS, 2017

Adverteren op Facebook kan heel specifiek. Je kan targetten op: locatie, leeftijd, opleidingsniveau, geslacht, interesses en relatiestatus. Bovendien zijn er op Facebook nog weinig bedrijven die zich specifiek op de senior richten. Daardoor val je op.

Als bedrijf is het zinvol om een bedrijfspagina te hebben. Staar je niet blind op het aantal likes die je bedrijfspagina heeft. Maar deel frequent het nieuws met foto’s en filmpjes dan volgen de likes vanzelf. Hierbij geldt slechts één devies: volhouden.Deel je Facebookpagina net als je website en e-mail adres in al je reclame en marketing uitingen.

Tip 4: Als je zelf geen enthousiast gebruiker van Facebook bent laat het dan beheren door iemand binnen je organisatie die het wel is.

Vindbaar zijn bij senioren

Zoekmachines hebben het mogelijk gemaakt dat alles online te vinden is. Dat gaat echter niet vanzelfsprekend. Grote en financieel krachtige ondernemingen hebben veel onderwerpen online geclaimd. Probeer maar eens om organisch op vakantie Spanje bovenaan te komen in de zoekresultaten van Google.

Dat is als nieuwkomer praktisch onmogelijk. Wat kan dan wel? De tijd van SEO trucjes ligt achter ons en wordt door Google bestraft. Met elke algoritme update, dat is hoe de zoekrobot van Google zoekt, wordt Google slimmer. Google heeft onlangs bekend gemaakt dat er geen richtlijnen meer zijn waarmee je jouw organische positie binnen de zoekmachine zeker kan stellen. Er zijn inmiddels zoveel variabelen, dat het simpelweg draait om het bieden van toegevoegde waarde voor jouw bezoeker – in de breedste zin van het woord.Google heeft één belang: zo snel mogelijk het beste antwoord geven op de vraag in de zoek balk. En dat speciaal voor jou. Google weet namelijk veel van je. Bijvoorbeeld waar je bent. Dat helpt in de resultaten. Als je in Meppel woont heb je weinig aan een loodgieter uit Valkenburg. In Meppel laat Google de loodgieter uit Meppel zien en in Valkenburg die uit Valkenburg.

Dat geeft meteen ook kansen. Ieder bedrijf heeft namelijk iets unieks. Dat kan plaats, prijs of product zijn. Als ondernemer heb je alle verstand van je product of dienst. Deel deze kennis online.

Tip 5: Zoek naar een niche. Want het is bijvoorbeeld veel eenvoudiger om organisch bovenaan te komen op wandelen in de Sierra Nevada.

De kracht zit in de beperking. Ga niet te breed, maar hou het smal en wordt daar de expert. Afhankelijk van de concurrentie kan je ster snel stijgen in Google. Als je meteen op pagina 1 wil staan is er natuurlijk Google Adwords. Slim inzetten van Adwords kan lonend zijn.We zien dat de senior meer en meer online is op de tablet. In 2016 had al meer dan 40% van de 65-plussers een tablet. Een derde heeft ook een smartphone. Het bezit van tablet en smartphone groeit gestaagd.

Responsive webdesign zorgt voor een goede gebruikerservaring op al mogelijke platvormen. Voorkom pop-ups en zorg dat de navigatie vanzelfsprekend is. Bladeren door je eigen website moet kinderlijk eenvoudig zijn. Laat de bezoeker niet verdwalen. Veel bezoekers komen binnen op een landingspagina welke vaak niet de homepage is. Daarom moet elke pagina een visitekaartje zijn.

Ouderen scannen minder snel dan jongeren. Kies daarom een goed leesbaar letterfond en contrastrijke kleuren. (Wel graag smaakvol.) Heldere navigatieknoppen zijn belangrijk om niet te verdwalen.De content moet een mix zijn van tekst, statistieken en video. Vooral video wordt door de senior en Google gewaardeerd. Kortom, content is king. Wat de senior altijd belangrijk vindt is dat het telefoonnummer en adres helder zichtbaar zijn op elke pagina. Laat je ijkpersoon eens over je site surfen. Dat levert vaak veel inzichten.

Een veel vergeten stap is het echte doel van een website. Vaak wordt er informatie verstrekt zonder een goede call-to-action. Een goede call-to-action maakt van een bezoeker een klant.De senior is niet als één kat te vangen. Er zijn ook hier vele wegen die naar Rome wijzen, al blijkt wel de digitale snelweg aan omvang aan het winnen is.

Download onze brochure om meer te weten over onze marketing­dienstverlening

Naam
Telefoon
E-mailadres
Dank je! We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Download hier de brochure
Oeps! Er is iets misgegaan bij het verzenden van het formulier. Probeer het handmatig via: info@sgnm.nl
SGNM kantoorruimte met medewerkers
Met cookies en technieken die daarop lijken helpen we je beter en persoonlijker. Dankzij functionele cookies werkt de website goed. Ze hebben ook een analytische functie. Zo maken we de website elke dag een beetje beter. We laten je graag nuttige advertenties zien. Daarom gebruiken we technologie om je gedrag binnen en buiten onze website te volgen. Dat doen we op een anonieme manier. Meer weten? Lees hier alles over onze cookie- en privacyverklaring. Klik op ‘Oké’ om te accepteren. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies en gebruiken we technieken die daarop lijken. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen op de voorkeuren pagina.