Steeds vaker kom ik er mee in aanraking, toepassingen in Augmented Reality. Wat is het en wat kan je er als consument of onderneming mee?
Steeds vaker kom ik ermee in aanraking; toepassingen in Augmented Reality. Wat is het en wat kan je er als consument of onderneming mee?
Augmented Reality (ook wel AR genoemd) wordt vaak verward met Virtual Reality. Toch is er een wezenlijk verschil. AR is een techniek die je in staat stelt om een nieuw (digitaal) product voor te stellen in een bestaande omgeving. Dit doe je door de omgeving te scannen waardoor je je als consument een goede voorstelling maakt van hoe het product in jouw omgeving past.
Bij Virtual Reality wordt de ‘echte’ wereld niet meegenomen.
Augmented Reality kan ook gebruikt worden om te gamen. Wie kent niet de Pokémon Go-hype van enkele jaren geleden. Niantic, de maker van dit spel, verdient nog steeds bakken met geld aan dit spel dat gespeeld wordt op mobiele telefoons waarin veelvuldig gebruik wordt gemaakt van Augmented Reality.
Steeds meer organisatie maken al gebruik van Augmented Reality. Grote voorbeelden zijn:
De woonwinkel maakt het mogelijk een meubelstuk in jouw woonkamer te plaatsen. Zo kun je het meubelstuk testen en kijken of de kleur en grootte aansluit bij jouw wensen.
Een online opticien maakt het mogelijk om online een bril te passen.
Het make-up merk laat klanten foto’s maken met een bepaalde make-uplook. Zo weten klanten wat ze kunnen verwachten wanneer ze de cosmetica aanschaffen.
Volgens Gartner zullen 100 miljoen consumenten in 2020 on- en offline aankopen doen via Augmented Reality. Al gebruiken grote merken de toepassing steeds vaker, het MKB blijft nog achter bij deze toepassing. Er zijn dus nog grote stappen te zetten. Hebben jouw klanten ook baat bij toepassingen in Augmented Reality? Wij denken graag met je mee.
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.