Hokjesdenken heeft in de samenleving over het algemeen een negatieve lading. Het roept gedachten op van het buitensluiten van mensen, de zwart-wit mentaliteit en het ‘anders’ zijn. En toch heeft het in de marketingwereld zeker een meerwaarde. Waarom dat zo is, lees je in dit artikel.
Hokjesdenken heeft in de samenleving over het algemeen een negatieve lading. Het roept gedachten op van het buitensluiten van mensen, de zwart-wit mentaliteit en het ‘anders’ zijn. En toch heeft het in de marketingwereld zeker een meerwaarde. Waarom dat zo is, lees je in dit artikel.
Hokjesdenken is het plaatsen van mensen, dieren of objecten in bepaalde groepen met een gezamenlijke associatie. Het wordt ook wel categoriseren genoemd. Er zijn eindeloze voorbeelden die we elk uur gebruiken. Om er een aantal te noemen: alle stoelen zijn veilig om op te zitten, een deurklink is om een ruimte te openen, alle Fransen houden van wijn, Nederlanders eten graag kaas of mannen met een lange baard en tattoos zijn hippies.
We denken in hokjes, omdat dit cruciaal is voor ons dagelijkse handelen. Door in hokjes te denken kunnen we snel en adequaat op situaties reageren die zich afspelen voor onze neus. Zonder zou ons leven zeer bemoeilijkt worden. Als we bij elke stoel moeten nadenken of deze wel veilig is om op te zitten, ons bij elk product moeten afvragen of het eetbaar is en bij elk roofdier een aparte afweging gaan maken of deze wel of niet gevaarlijk is voor ons, dan kunnen we niet meer optimaal functioneren. En zo werkt het ook bij het in hokjes plaatsen van mensen; door leraren worden we goed opgeleid, bij meteorologen kunnen we terecht voor een betrouwbare voorspelling van het weer van morgen en marketeers zorgen ervoor dat onze producten en diensten vermarkt worden.
Natuurlijk zijn er in sommige gevallen negatieve gevolgen van het denken in hokjes. Bijvoorbeeld als je de algemene eigenschappen van een bepaalde groep gaat projecteren op een specifiek individu. Iemand kan bijvoorbeeld wel fanatiek supporter zijn van een sportclub, maar dat maakt diegene geen hooligan. Door deze eigenschappen als vooroordelen te gaan gebruiken bij aparte personen, krijg je ongewenste wrijving.
Ook voor marketing is hokjesdenken interessant. Zonder deze toepassing zijn onze werkzaamheden zelfs onmogelijk uit te voeren. Ik benoem een paar voorbeelden om dit te verduidelijken.
Als je promotie wilt voeren voor een nieuwe serie sportschoenen, dan kost het te veel tijd om iedere persoon apart te benaderen. Dus je focust je op mensen die graag sporten of ooit enige interesse hebben getoond in sportkleding/sportschoenen. Je gaat ervan uit dat zij dan ook graag jouw product zien of zelfs kopen. Dit zorgt voor een hogere slagingskans.
Als je snel in hokjes denkt, is het mogelijk om efficiënt jouw taalgebruik aan te passen op de mensen in het gekozen hokje. Zo zou je kunnen aannemen dat ambtenaren vaak gebaat zijn bij een formele schrijfvorm, terwijl bouwvakkers houden van directe en eenvoudigere woorden.
Gebruik je categorieën als je jouw klanten in kaart brengt, dan kun je beter inspelen op hun behoeften. Om een voorbeeld te noemen: in een analyse zie je dat voornamelijk jonge stellen die net een gezin zijn begonnen jouw website bezoeken en producten bekijken. Met deze informatie in je achterhoofd ga je ervan uit dat zij behoefte hebben aan content die te maken heeft met de levensfase waarin zij zich bevinden.
Het moment om af te zien van hokjesdenken is wanneer je in persoonlijk contact komt met een individu uit de groep. Hij of zij mag dan wel behoren tot de doelgroep die jij hebt getarget, maar dat betekent niet dat diegene ook daadwerkelijk alle eigenschappen heeft die onder deze groep vallen. Misschien is het er namelijk maar eentje!
Bijvoorbeeld: een persoon heeft jouw website bezocht op zoek naar sportschoenen. Deze wil hij echter niet gebruiken voor het hardlopen, maar voor in zijn vrije tijd. Puur omdat hij deze schoenen fijn vindt zitten. Hij heeft een vraag over de levertijd van de schoen en vraagt dit via Facebook Messenger. Het is dan niet verstandig om te antwoorden met: ‘Hoi sportieveling! De levertijd is X dagen, dus vanaf zaterdag kun jij met jouw nieuwe schoenen volop gaat trainen voor je eerstvolgende hardloopwedstrijd!’
Dit is namelijk een aanname op basis van het gedrag dat jouw gemiddelde doelgroep vertoont, maar geen weerspiegeling van een individu. Houd het daarom in dit geval zo algemeen mogelijk en beantwoord vriendelijk de gestelde vraag van de persoon.
Concluderend is voor marketing hokjesdenken noodzakelijk. Het helpt je om snel en efficiënt een campagne op te stellen, gericht op de personen die waarschijnlijk het meest geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Tegelijkertijd moet je oppassen met de toepassing van deze methode op het moment dat je met een specifieke klant in aanraking komt. Hij of zij mag dan een eigenschap bezitten van de doelgroep, maar er blijven individuele afwijkingen.
Zo, dat waren ze: de punten waarom hokjesdenken onmisbaar is in de marketingwereld. Ga met deze informatie in je achterhoofd direct en doeltreffend aan de slag. Heb je daar moeite mee? Je hoeft het natuurlijk niet alleen te doen! Wij helpen je graag.
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.