Het is al lang duidelijk dat storytelling goed aanslaat bij klanten. Storytelling heeft impact. Klanten reageren het beste op wat wordt verteld in de vorm van verhalen. Die onthouden ze bovendien veel beter. Maar hoe doe je dit effectief?
Het is al lang duidelijk dat storytelling goed aanslaat bij klanten. Storytelling heeft impact. Klanten reageren het beste op wat wordt verteld in de vorm van verhalen. Die onthouden ze bovendien veel beter. Maar hoe doe je dit effectief? Vertel jij wel het juiste verhaal? Als je storytelling effectief en correct toepast in jouw marketingstrategie, zal het vertrouwen van (potentiële) klanten in je bedrijf toenemen. Ik leg je daarom uit hoe jij storytelling inzet voor jouw bedrijf!
Vergeet als je begint met storytelling het vertellen van een verhaal. Wat? Maar storytelling is toch juist het vertellen van een verhaal? Klopt! Maar bedenk eerst wat je probeert te doen. Wie wil je bereiken en waar zijn je klanten naar op zoek? Wat is je doel? Meestal probeer je via storytelling een band te creëren om mensen iets te laten voelen. Een connectie te creëren met jouw bedrijf. Dit doe je door het persoonlijk te maken. Maak jouw organisatie menselijk.Erken ook “the elephant in the room”. Geen enkel mens is perfect, een bedrijf ook niet. Het is belangrijk om hier eerlijk en open over te zijn. Onthul vervolgens dat stukje informatie wat jouw bedrijf uniek maakt. Wat maakt jouw bedrijf legendarisch? Als je deze volgorde aanhoudt, creëer je een authentiek verhaal. Als je dit met alle eerlijkheid vertelt, zal er geen enkel bedrijf zijn die dit verhaal kan overnemen.
Als je dit eenmaal helder hebt, is het belangrijk om een sterke basis voor je verhaal neer te zetten. Volg daarvoor de volgende stappen:
Een pakkende titel die jouw verhaal samenvat.
Creëer een concept zodat jouw klanten weten wat ze kunnen verwachten. Wat is de urgentie van jouw verhaal? Waarom moet een (potentiële) klant nu actie ondernemen en jouw product of dienst aanschaffen?Het belangrijkste onderwerp moet hier eruit springen wanneer iemand jouw verhaal leest. Pak hier ook die olifant aan. Wat maakt jouw bedrijf imperfect? Vertel hier eerlijk over en zorg dat het bespreekbaar is. Vertel vervolgens waarom jouw bedrijf uniek is. Betrek het op de individu. Wat kunnen klanten doen en wat hebben klanten aan jouw bedrijf of product/dienst? Geef jouw klant het gevoel alsof je hem of haar persoonlijk aanspreekt.
Dit is het belangrijkste: Jouw call-to-action. Wat wil je dat de klant doet? Spoor hem of haar aan om actie te ondernemen. Of dat nu het kopen van je product is, het aanvragen van een offerte of iets heel anders.
Ben jij geïnteresseerd geraakt in storytelling? Maar heb je hier hulp bij nodig? Je kunt direct om persoonlijk advies vragen bij een van onze marketingexperts! Neem contact met ons op voor meer informatie. Bel naar 085-0030334 of stuur een e-mail naar info@sgnm.nl.
Bron | Frankwatching
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.