SGNM
SGNM
Door
Muriël Baack
Omnichannel Marketeer
Geplaatst op
05/2020
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws
Door
Muriël Baack
Omnichannel Marketeer
Geplaatst op
05/2020
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws

Tips voor recruitmentmarketing via social media

Het gebruik van social media groeit nog altijd. Hoe zet je social media in in jouw recruitmentstrategie? Wij zetten enkele tips voor je op een rijtje.

Het gebruik van social media in Nederland groeit nog altijd. Vooral het gebruik van Instagram en YouTube stijgt hard blijkt uit het Nationale Social Media onderzoek 2020. Whatsapp en Facebook blijven echter de meest belangrijke socialmediakanalen, blijkt ook uit dit onderzoek. En hoe groter het gebruik op social media, hoe groter het bereik! Dit is van groot belang als je een vacature onder een doelgroep onder de aandacht wil brengen.

Hoe spreek je kandidaten aan?

Social media inzetten voor het werven van personeel is van grote waarde. Via diverse kanalen kom je in contact met goede kandidaten - of zij nou actief op zoek zijn naar een nieuwe baan of niet. Maar hoe spreek je topkandidaten aan, maak je ze nieuwsgierig en laat je ze solliciteren? Comparably heeft enkele tips voor je op een rijtje gezet om social media te gebruiken in je recruitmentcampagne. We lichten hier enkele belangrijke tips voor je uit:

  1. Maak gebruik van de juiste socialmediaplatforms. Mensen in verschillende leeftijdsgroepen maken in grote of kleinere mate gebruik van verschillende socialmediaplatforms. Wil jij je doelgroep bereiken, dan is het van belang dat jij daar bent, waar de doelgroep zich bevindt. Maar hoe kom je hierachter? Een tip die Comparably geeft om hierachter te komen is om aan je kandidaten te vragen hoe ze jouw vacature gevonden hebben.Om de vraag te kunnen beantwoorden waar je doelgroep zich bevindt, is het daarnaast belangrijk om je doelgroep in kaart te brengen. Zoals Comparably al aangeeft: "Know who your audience is". Wat is bijvoorbeeld hun leeftijd en wat zijn hun interesses. Een onderzoek zoals het Nationale Social Media onderzoek 2020 geeft inzicht in welke socialmediakanaal het meest gebruikt wordt door een specifieke leeftijdsgroep. Daarnaast geven bijvoorbeeld Instagram, Facebook en LinkedIn inzicht in hoe groot de doelgroep is, met bepaalde interesses of een bepaalde functie, die je wilt targeten.
  2. Maak het persoonlijk en vertel een authentiek verhaal. Zorg ervoor dat je uitingen op social media oprecht en authentiek zijn. Laat zien wie je als bedrijf bent en wie je zoekt. Pas bijvoorbeeld storytelling toe in je recruitment-uitingen om een persoonlijke boodschap over te brengen op de doelgroep. Ook maak je een vacature-advertentie persoonlijk door hier een video aan toe te voegen waarin een collega een boodschap vertelt.
  3. Maak socialmediaberichten en de vacaturepagina mobielvriendelijk. Zowel actief werkzoekenden als latent werkzoekenden (dit zijn mensen die niet actief op zoek zijn naar een baan, maar wel interesse hebben in kansen die voor hen relevant zijn) kijken gedurende de dag vaak op hun mobiele telefoons en checken dan ook vaak hun social media. Zorg ervoor dat zowel je post aantrekkelijk oogt op mobiel én dat de vacaturepagina op je website geoptimaliseerd is voor mobiel. Plaats bijvoorbeeld niet teveel tekst in de afbeelding in een social post, integreer enkel korte video’s in die post en zorg ervoor dat de vacaturepagina waarnaar je linkt snel laadt op mobiel.

Benieuwd naar de andere tips van Comparably? Lees ze hier.

Download onze brochure om meer te weten over onze marketing­dienstverlening

Naam
Telefoon
E-mailadres
Dank je! We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Download hier de brochure
Oeps! Er is iets misgegaan bij het verzenden van het formulier. Probeer het handmatig via: info@sgnm.nl
SGNM kantoorruimte met medewerkers
Met cookies en technieken die daarop lijken helpen we je beter en persoonlijker. Dankzij functionele cookies werkt de website goed. Ze hebben ook een analytische functie. Zo maken we de website elke dag een beetje beter. We laten je graag nuttige advertenties zien. Daarom gebruiken we technologie om je gedrag binnen en buiten onze website te volgen. Dat doen we op een anonieme manier. Meer weten? Lees hier alles over onze cookie- en privacyverklaring. Klik op ‘Oké’ om te accepteren. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies en gebruiken we technieken die daarop lijken. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen op de voorkeuren pagina.