Google en Facebook domineren de digitale advertentiemarkt in Nederland. Welke kanalen bieden sterke alternatieve advertentieproducten? Lees hier meer.
Maakt jouw bedrijf gebruik van digitale advertenties? Dan is de kans groot dat je advertentiebudget grotendeels terecht komt bij Facebook en Google. Alleen al in Nederland ontvangen zij 70% van het totale advertentiebudget. Toch geeft, in een onderzoek onder b2b-marketeers, 78% van de respondenten aan zich zorgen te maken over de invloed van deze oligopolie. Dus waarom kiezen marketeers massaal voor Facebook en Google? En wat zijn alternatieve advertentieproducten?
Zoekadvertenties via Google worden veel gebruikt, omdat consumenten via zoekopdrachten een indicatie geven van waar zij zich bevinden in de marketingfunnel. Zo krijgen bedrijven de kans heel gericht te adverteren en potentiële klanten op precies het juiste moment te bereiken. Dit maakt de kans op conversie via dit type ads tamelijk hoog.Facebook is populair omdat het beschikt over 10,4 miljoen Nederlandse gebruikersprofielen. Via deze enorme database heb je als bedrijf een reusachtig bereik en kom je, aan de hand van specifieke targeting, onder de aandacht van de personen die precies binnen jouw doelgroep vallen.
Het FD schrijft dat mediabedrijven zich zorgen maken over de macht van Google en Facebook op de digitale advertentiemarkt. Nederlandse mediabedrijven als Talpa, RTL, DPG en Mediahuis werken nu samen aan een sterk lokaal alternatief. Het doel: de strijd aangaan tegen de dominantie van Google en Facebook door een alternatief advertentieproduct te ontwikkelen.
Desalniettemin zorgen onderlinge concurrentie en technologische knelpunten er nu voor dat dit idee nog niet van de grond komt. Wat zijn op dit moment goede alternatieve advertentiekanalen die je in kunt zetten om jouw doelgroep te bereiken?
Benieuwd hoe je het bereik onder jouw doelgroep kunt vergroten op de bovenstaande kanalen? Onze marketing experts helpen je graag op weg! Meer weten? Neem contact met ons op voor meer informatie:
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.