Optimale klantbinding leidt tot lagere kosten en hogere winst. Dat klinkt goed, toch? Maar dat gaat niet vanzelf.
Optimale klantbinding leidt tot lagere kosten en hogere winst. Dat klinkt goed, toch? Maar dat gaat niet vanzelf. Volgens Salesforce heeft 64% van klanten verschillende contactmomenten met een bedrijf voordat zij iets kopen. Klanten communiceren en delen informatie via allerlei verschillende kanalen. Elk contactmoment, hoe kort ook, is waardevol. Dit lijkt een simpel gegeven, maar toch houden veel bedrijven hier geen rekening mee. Lees in dit artikel waarom klantbinding zo belangrijk is voor je bedrijf (én hoe je dit kunt versterken).
Wat maakt klantbinding nu zo belangrijk? Je kunt toch altijd nieuwe klanten vinden? Klopt. Maar wist je dat de kans dat je iets aan een nieuwe potentiële klant verkoopt 5-20% is? Klinkt prima, maar de kans dat je iets aan een bestaande klant verkoopt is 60-70%. Nog belangrijker: Gartner Group beweert dat 80% van de inkomsten van je bedrijf komt van 20% van je bestaande klanten. Dit is wat klantbinding zo interessant maakt.
Bestaande klanten hebben (bij een positieve ervaring) al vertrouwen in je. Maar dat vertrouwen ontstaat niet zomaar. In een onderzoek van Salesforce geeft 66% van de respondenten aan waarschijnlijk over te stappen naar een ander bedrijf als ze als nummer en niet als individu worden behandeld. Dit is waar je tijd en moeite in investeert.
Hoe doe je dit nu? Wij geven je een paar tips:
Loyale klanten zijn medeverantwoordelijk voor het succes van je bedrijf. Wil jij inzetten op klantbinding? Maar kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem contact met ons op! We helpen je graag verder: www.sgnm.nl/contact
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.