“Heerlijk, helder, Heineken.” Deze slogan heb je vast eerder gehoord. Klinkt lekker, toch? Als de bedenkers er “Lekker, fris, Heineken” van hadden gemaakt, was het een stuk minder goed blijven hangen. De kracht van deze zin zit namelijk in de alliteratie: drie woorden met een H achter elkaar.
“Heerlijk, helder, Heineken.” Deze slogan heb je vast eerder gehoord. Klinkt lekker, toch? Als de bedenkers er “Lekker, fris, Heineken” van hadden gemaakt, was het een stuk minder goed blijven hangen. De kracht van deze zin zit namelijk in de alliteratie: drie woorden met een H achter elkaar. Vormen van rijm werken supergoed in je content. Ik leg je uit waarom en hoe je het zelf toepast!
Het is niet zomaar ‘een gevoel’ dat rijm beter werkt, ook uit onderzoek blijkt dat. Een groep mensen kreeg een aantal aforismen (korte, bondige uitspraken, zoals die van Loesje) voorgelegd en moest die beoordelen op hoe nauwkeurig en hoe waar ze die vonden. De aforismen met rijm erin werden beoordeeld als veel nauwkeuriger dan de zinnen zonder rijm.
Het onderzoek ging specifiek over aforismen, maar de resultaten gelden ook voor contentmarketing. Onderwerpregels van mails, teksten in advertenties, call-to-actions en koppen; ook hierin kun je rijm goed gebruiken.
Je hersenen zijn liever lui dan moe. Ze doen graag zo min mogelijk moeite om iets te verwerken. Een zin die rijmt, of dat nu volle rijm of bijvoorbeeld alliteratie is, is voor je hersenen veel makkelijker te verwerken. Die worden daar blij van, en jij dus ook.
Er zijn verschillende soorten rijm die je zelf goed kunt inzetten:
Probeer het eens zelf, de volgende keer dat je content maakt! Je zult zien dat de teksten die je rijmend maakt, beter blijven hangen bij je doelgroep. En heb je er hulp bij nodig? Dan staan wij voor je klaar! Neem contact op om jouw contentmarketinguitdaging met ons te bespreken via:
Tel: 085-0030334
Mail: info@sgnm.nl
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.