SGNM
SGNM
Door
SGNM
Omnichannel Marketingbureau
Geplaatst op
12/2023
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws
Door
SGNM
Omnichannel Marketingbureau
Geplaatst op
12/2023
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws

Een toptip voor knallende content: rijmen maar!

“Heerlijk, helder, Heineken.” Deze slogan heb je vast eerder gehoord. Klinkt lekker, toch? Als de bedenkers er “Lekker, fris, Heineken” van hadden gemaakt, was het een stuk minder goed blijven hangen. De kracht van deze zin zit namelijk in de alliteratie: drie woorden met een H achter elkaar.

“Heerlijk, helder, Heineken.” Deze slogan heb je vast eerder gehoord. Klinkt lekker, toch? Als de bedenkers er “Lekker, fris, Heineken” van hadden gemaakt, was het een stuk minder goed blijven hangen. De kracht van deze zin zit namelijk in de alliteratie: drie woorden met een H achter elkaar. Vormen van rijm werken supergoed in je content. Ik leg je uit waarom en hoe je het zelf toepast!

Het is niet zomaar ‘een gevoel’ dat rijm beter werkt, ook uit onderzoek blijkt dat. Een groep mensen kreeg een aantal aforismen (korte, bondige uitspraken, zoals die van Loesje) voorgelegd en moest die beoordelen op hoe nauwkeurig en hoe waar ze die vonden. De aforismen met rijm erin werden beoordeeld als veel nauwkeuriger dan de zinnen zonder rijm.

Het onderzoek ging specifiek over aforismen, maar de resultaten gelden ook voor contentmarketing. Onderwerpregels van mails, teksten in advertenties, call-to-actions en koppen; ook hierin kun je rijm goed gebruiken.

Waarom werkt rijm goed?

Je hersenen zijn liever lui dan moe. Ze doen graag zo min mogelijk moeite om iets te verwerken. Een zin die rijmt, of dat nu volle rijm of bijvoorbeeld alliteratie is, is voor je hersenen veel makkelijker te verwerken. Die worden daar blij van, en jij dus ook.

Er zijn verschillende soorten rijm die je zelf goed kunt inzetten:

  • Alliteratie (beginrijm). Ik noemde het net al: Heerlijk, helder, Heineken. Bij alliteratie laat je meerdere woorden achter elkaar met dezelfde letter beginnen.
  • Halfrijm. Een mooi voorbeeld hiervan is het gedicht Awater, van Martinus Nijhoff. Binnen elke strofe staat een andere klinker als het ware centraal. De eerste zinnen van dit gedicht eindigen allemaal met een woord met een lange e:Wees hier aanwezig, allereerste geest,die over wateren van aanvang zweeft.Uw goede oog moet zich dit werk toe keren,het is gelijk de wereld woest en leeg.En een meer contentmarketing-gerelateerd voorbeeld: “Wil jij mooie grote ogen? Gebruik dan deze mascara!"
  • Volrijm. Dat is de meest bekende vorm. Ik rijd bijvoorbeeld altijd met de trein langs een bedrijf dat heel groot op de gevel: “Hout bestellen? Bosveld bellen!” heeft staan. Ik ben al even niet met de trein geweest, maar ik ken deze uit mijn hoofd: makkelijk te onthouden omdat het rijmt!

Aan de slag

Probeer het eens zelf, de volgende keer dat je content maakt! Je zult zien dat de teksten die je rijmend maakt, beter blijven hangen bij je doelgroep. En heb je er hulp bij nodig? Dan staan wij voor je klaar! Neem contact op om jouw contentmarketinguitdaging met ons te bespreken via:

Tel: 085-0030334

Mail: info@sgnm.nl

Download onze brochure om meer te weten over onze marketing­dienstverlening

Naam
Telefoon
E-mailadres
Dank je! We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Download hier de brochure
Oeps! Er is iets misgegaan bij het verzenden van het formulier. Probeer het handmatig via: info@sgnm.nl
SGNM kantoorruimte met medewerkers
Met cookies en technieken die daarop lijken helpen we je beter en persoonlijker. Dankzij functionele cookies werkt de website goed. Ze hebben ook een analytische functie. Zo maken we de website elke dag een beetje beter. We laten je graag nuttige advertenties zien. Daarom gebruiken we technologie om je gedrag binnen en buiten onze website te volgen. Dat doen we op een anonieme manier. Meer weten? Lees hier alles over onze cookie- en privacyverklaring. Klik op ‘Oké’ om te accepteren. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies en gebruiken we technieken die daarop lijken. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen op de voorkeuren pagina.