Eind oktober heeft Google een grote update aangekondigd: BERT. Dit is een van de grootste updates in vijf jaar en het bevestigt waar ik zelf al een hele tijd rekening mee houd...
Eind oktober heeft Google een grote update aangekondigd: BERT. Dit is een van de grootste updates in vijf jaar en het bevestigt waar ik zelf al een hele tijd rekening mee houd...
Kort gezegd wordt Google steeds slimmer door de update. Nou is dat natuurlijk altijd wel de bedoeling bij een update, maar dit keer gaat Google een stap verder. BERT zorgt er namelijk voor dat wat jij typt steeds beter begrepen wordt, zeker in het geval wanneer je in je zoekopdracht gebruik maakt van natuurlijke taal. Google begrijpt dus steeds beter de context van een zoekopdracht en hierbij dus ook de context van webpagina's.
Het lijkt erop dat Google met deze update steeds meer inspeelt op de ontwikkelingen binnen voice search. Het onderscheid tussen en de vindbaarheid van een tekst die is geschreven voor SEO en een tekst die is geschreven in natuurlijke taal om het goed leesbaar te houden voor de klant zal door deze update groter worden. Wel met name voor de long-tail-zoekwoorden waarbij context belangrijk is, maar uitgaande van de groei van het gebruik van zulke woorden behaal je op de lange termijn altijd resultaten, mits je jouw website goed indeelt.
Wat ik zelf eigenlijk al een hele tijd zeg en wat met deze update wordt bevestigd: "Bereid je voor op voice search! Liever gister dan vandaag." Doe je dit niet? Dan gaan jouw concurrenten je binnenkort voorbij...Leer hier meer over hoe jij je voorbereidt op voice search.
Wil je graag weten wat de update verder inhoudt? Lees dan hier verder.
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.