Als je het hebt over linkbuilding denken veel mensen direct aan back links en external links, oftewel de links die vanuit andere sites naar jouw site verwijzen en de links die van jouw website naar andere websites linken. Toch is er nog een andere vorm van linking die belangrijk is voor SEO: internal linking.
Als je het hebt over linkbuilding denken veel mensen direct aan back links en external links, oftewel de links die vanuit andere sites naar jouw site verwijzen en de links die van jouw website naar andere websites linken. Toch is er nog een andere vorm van linking die belangrijk is voor SEO: internal linking. Benieuwd waarom? Andrew Dennis geeft in zijn artikel op Search Engine Journal enkele belangrijke redenen.
Interne links zijn de links die je plaatst op je website en verwijzen naar andere relevante pagina’s op je site. Een belangrijk voordeel van interne links is dat ze waarde kunnen doorgeven door de gehele website. Waar externe links van betrouwbare websites waarde toevoegen aan pagina’s waarnaar ze verwijzen, geven interne links een deel van deze waarde door aan andere pagina’s.
Daarnaast geven interne links inzicht in de website structuur die gehanteerd wordt. Dit helpt webcrawlers om de belangrijkste pagina’s beter te identificeren. Maar ook bezoekers navigeren gemakkelijker door de website heen wanneer interne links ingezet worden.
Interne links zijn dus om meerdere redenen waardevol voor de SEO van je website. Toch moet je oppassen dat je niet elke pagina intern aan elkaar linkt. De pagina moet gemakkelijk te lezen blijven door je website-bezoeker. Een richtlijn hierbij is om enkel een interne link te plaatsen wanneer je de website-bezoeker meer relevante informatie kan verstrekken of een link leidt naar een logische volgende stap in de customer journey. 5 à 10 interne links per pagina zijn in de meeste gevallen voldoende.
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.