SGNM
SGNM
Door
Sten Knaven
Director Sales & Marketing
Geplaatst op
11/2019
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws
Door
Sten Knaven
Director Sales & Marketing
Geplaatst op
11/2019
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws

Welke data kun je gebruiken om aan de slag te gaan met artificial intelligence?

Artificial intelligence helpt je om inzicht te krijgen in patronen binnen grote hoeveelheden data. Lees hier tips om te starten met artificial intelligence.

Artificial intelligence helpt je om inzicht te krijgen in patronen binnen grote hoeveelheden data. Vooral in gevallen waar je zelf onmogelijk alle data zou kunnen onderzoeken, is artificial intelligence wel in staat om patronen te ontdekken. En deze inzichten zorgen ervoor dat je betere beslissingen kunt nemen in je bedrijfsvoering. Laten we als voorbeeld je online marketing nemen.

Slimme online marketing

Stel een bezoeker komt op je website. Om deze bezoeker een zo goed mogelijke ervaring te geven is het belangrijk om te zorgen dat je website zo relevant mogelijk is voor deze persoon. Met artificial intelligence is het mogelijk om de reis die deze persoon aflegt naar je website realtime te personaliseren. Hierbij maakt de AI constant inschattingen over de bezoeker en probeert te voorspellen wat zijn of haar behoeftes zijn.

Dit werkt op een slimme manier, waarbij gebruik gemaakt wordt van machine learning (een vorm van artificial intelligence). Machine learning kijkt naar een bepaald eindresultaat, bijvoorbeeld de aankoop van een product op je website, en kijkt vervolgens naar overeenkomsten in de stappen die bezoekers hebben gezet om daar te komen. En als je weet welke stappen gezet zijn, kun je bij nieuwe bezoekers zorgen dat je het zo gemakkelijk mogelijk maakt om ook deze stappen te zetten. Zo vergroot je de relevantie voor deze persoon en vergroot je de kans tot aankoop.

Data gebruiken om overeenkomsten te vinden

Om zo’n slim systeem te bouwen is het noodzakelijk om het systeem te trainen. Hierbij zeg je tegen het systeem: kijk naar al deze elementen binnen het aankoopproces van deze bezoekers en zoek overeenkomsten. En dit is het onderdeel waar data bij komt kijken. Welke data kan allemaal meegenomen worden door het AI systeem in de zoektocht naar overeenkomsten? Welke data heb je al en welke data zou nuttig kunnen zijn?

Voor de hand liggend is om te kijken naar de verschillende pagina’s die iemand doorklikt voordat hij tot aankoop overgaat. Maar er is natuurlijk nog veel meer waar je maar kunt kijken. Op welk device bekijkt iemand je website? In welke browser? Via welke advertentie komt hij binnen? Met deze informatie kun je zelfs voordat iemand de eerste pagina te zien krijgt al een voorspelling maken. Maar het mooie van artificial intelligence is de rekenkracht om nog veel meer data mee te nemen in het doen van voorspellingen. We kunnen ook kijken naar bijvoorbeeld het weer tijdens de aankoop. Regende het of scheen de zon? Of naar het tijdstip of het moment van de week. Bezoekt iemand je site om half 11 ‘s avonds op een maandag of zaterdagochtend om 9 uur? Is het augustus of januari?

Unieke data van jouw bedrijf

We hebben nu vooral gekeken naar algemene data die op iedere website kan worden toegepast. Maar om een echt slim AI systeem te bouwen is het belangrijk om ook je eigen data mee te nemen. En daar heb je meer van dan je misschien denkt. Neem bijvoorbeeld eigenschappen mee van de producten die je verkoopt. Kijk bijvoorbeeld naar het bedrag van het product. Zo kun je bij niéuwe bezoekers al voorspellen wat de mogelijke waarde van deze bezoeker is. Kijk ook naar bijbehorende producten die door andere bezoekers zijn aangeschaft, zo kun je een gepersonaliseerd aanbevelingssysteem maken. Een andere interessante eigenschap die je kunt meenemen is de manier van overtuigen. Heeft iemand geklikt op een button die laat zien dat een product bijna uitverkocht is of zag hij dat er 23 andere geïnteresseerden waren in het product?

Met al deze elementen kun je de reis van je klant optimaliseren en personaliseren. En buiten je website, kun je nog veel meer contactmomenten met je klanten meenemen. Denk bijvoorbeeld aan automatisch gegenereerde advertenties die zo relevant mogelijk zijn voor de ontvanger, met daarin de triggers die het beste aansluiten bij die persoon. Maar ook de communicatie na aankoop kan worden gepersonaliseerd. Zo krijgt je klant precies de juiste berichten te zien met de voor hem of haar meest relevante informatie. Op deze manier kun je intelligente customer journeys maken met behulp van artificial intelligence. In dit artikel hebben we een kijkje gegeven in data die je mee kunt nemen om zo’n intelligent systeem te bouwen, welke data zou jij meenemen om dergelijke voorspellingen te doen?

Download onze brochure om meer te weten over onze marketing­dienstverlening

Naam
Telefoon
E-mailadres
Dank je! We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Download hier de brochure
Oeps! Er is iets misgegaan bij het verzenden van het formulier. Probeer het handmatig via: info@sgnm.nl
SGNM kantoorruimte met medewerkers
Met cookies en technieken die daarop lijken helpen we je beter en persoonlijker. Dankzij functionele cookies werkt de website goed. Ze hebben ook een analytische functie. Zo maken we de website elke dag een beetje beter. We laten je graag nuttige advertenties zien. Daarom gebruiken we technologie om je gedrag binnen en buiten onze website te volgen. Dat doen we op een anonieme manier. Meer weten? Lees hier alles over onze cookie- en privacyverklaring. Klik op ‘Oké’ om te accepteren. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies en gebruiken we technieken die daarop lijken. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen op de voorkeuren pagina.