SGNM
SGNM
Door
Brian Amatdjais
Data & Automation Developer
Geplaatst op
11/2019
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws
Door
Brian Amatdjais
Data & Automation Developer
Geplaatst op
11/2019
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws

Wat is een CDP en waarom heeft jouw marketingafdeling dit nodig?

Een Customer Data Platform (CDP) is een softwaresysteem dat helpt bij het presenteren van een uniforme en aangepaste weergave van een individuele klant, op basis van gegevens van interacties via meerdere kanalen, platforms en apparaten.

Wat is een Customer Data Platform eigenlijk (CDP)?

Een Customer Data Platform (CDP) is een softwaresysteem dat helpt bij het presenteren van een uniforme en aangepaste weergave van een individuele klant, op basis van gegevens van interacties via meerdere kanalen, platforms en apparaten. Een CDP laat ook gegevens heen en weer stromen tussen verschillende datasystemen om bijvoorbeeld campagnes uit te voeren en klantervaringen te beheren en te verbeteren.

Kortom: data centraal beschikbaar en inzichtelijk maken vanuit verschillende datastromen en een compleet beeld van de klant leveren dat toegankelijk is voor andere systemen. Het kiezen van een CDP-software gaat nooit over de ‘beste CDP’ in de letterlijke zin van het woord, maar over de ‘de beste CDP-oplossing voor jou’.

Waarom heeft de marketingafdeling van 2019 een CDP nodig?

Als marketeer streef je ernaar om zo datagestuurd en klantgericht mogelijk te werk te gaan, maar dit is niet altijd even makkelijk. Vaak heb je heel veel data, vanuit verschillende stromen, ongefilterd en ook nog eens niet verzameld op één overzichtelijke plaats. Vraag je je daarbij af of je huidige werkzaamheden niet beter afgestemd kunnen worden op de eindklant? Dan zou een CDP wellicht het antwoord kunnen zijn op je vragen en je behoeftes als marketeer of bedrijf.

Stel jezelf de volgende 5 kernvragen om erachter te komen of een CDP de juiste oplossing is voor jouw organisatie.

  • Wat is je doel bij het verzamelen en onderhouden van klantdata?
  • Hoe complex is de huidige (omni-channel) structuur van jouw klanten en wat is het volume?
  • Welke bronnen van data of resources heb je nu al tot je beschikking om eigenaar te zijn van je data?
  • Hoe complex is je MarTech-structuur?
  • Hoe belangrijk is beveiliging?

Top 3 redenen waarom wij vinden dat elke marketingafdeling een CDP nodig heeft

Welke antwoorden heb je gegeven op bovenstaande kernvragen? We hebben de belangrijkste redenen om te beginnen met een CDP op een rijtje gezet. Herken je jouw antwoorden hierin? Dan is een CDP wellicht ook wel iets voor jouw bedrijf!

Marketingcomplexiteit

Je werkt in een complexe marketingomgeving met meerdere kanalen, platforms en apparaten, met complexe klantreizen - gekenmerkt door een hoog volume van prospects en klanten, met een hoog volume en snelheid van klantinteracties. Dit is vaak het geval in de retail, reizen en horeca, B2C-industrieën zoals mode, cosmetica, etc.

Regelgeving, AVG-proof/compliance en privacy staan centraal in jouw klantactiviteiten

In sectoren zoals financiële dienstverlening, verzekeringen, gezondheidszorg, juridische zaken, enz., is het cruciaal om de privacy van prospects en klanten te beschermen en om over de meest actuele klantgegevens te beschikken om nauwkeurig en veilig met hen te communiceren. In dergelijke gevallen kan een CDP de beste manier zijn om een sterke, veilige en persistente gegevensverzameling op te bouwen; niet alleen voor marketing, maar voor alle klantinteracties.

Klantgegevens strategischer benutten

De meeste marketeers vinden dat hun gegevens- en marketingactiviteiten beide in de loop van de tijd extreem stil zijn geworden, met gegevens die in verschillende silo's zitten en marketingcampagnes die zo duidelijk lopen dat ze gefragmenteerde klantervaringen opleveren. Voor marketeers die hebben geïnvesteerd in gegevensverzameling of op zijn minst betrouwbare kanalen hebben gebouwd om klantgegevens te verzamelen, zou het een zeer reëel concurrentievoordeel kunnen opleveren.

Ik ben overtuigd, maar hoe kies ik nu de best passende CDP?

Er zijn verschillende manieren om erachter te komen welke CDP het best past bij jouw marketing-behoefte en organisatie. Inventariseer eerst de context. Kun je antwoord geven op de bovenstaande 5 vragen? Kun je de volgende vragen ook goed beantwoorden?

  • Welke user-cases en uitkomsten zie je voor je?
  • Welke mogelijkheden of kenmerken moet jouw CDP bevatten?
  • Welke datastromen wil je koppelen of zou je graag in de toekomst gekoppeld willen hebben?

De wensen en verwachtingen vooraf inventariseren is dus enorm belangrijk.

Er bestaat geen one-size-fits-all CDP. Momenteel zou je de CDP’s op de markt kunnen indelen in drie categorieën:

  • Data management. Organiseren en managen van (complexe) data.
  • Data analytics. Segmenteren, targeten en predictive modeling met verschillende datastromen.
  • Data orchestration. Activeren van de klantgegevens met behulp van jouw bestaande MarTech-structuur om complexe cross-channelcampagnes uit te voeren.

Ben jij na het lezen van dit artikel overtuigd van de mogelijkheden van een CDP en ben je benieuwd welke voordelen een CDP zou kunnen opleveren in jouw organisatie? Neem dan contact op met Arie.

Download onze brochure om meer te weten over onze marketing­dienstverlening

Naam
Telefoon
E-mailadres
Dank je! We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Download hier de brochure
Oeps! Er is iets misgegaan bij het verzenden van het formulier. Probeer het handmatig via: info@sgnm.nl
SGNM kantoorruimte met medewerkers
Met cookies en technieken die daarop lijken helpen we je beter en persoonlijker. Dankzij functionele cookies werkt de website goed. Ze hebben ook een analytische functie. Zo maken we de website elke dag een beetje beter. We laten je graag nuttige advertenties zien. Daarom gebruiken we technologie om je gedrag binnen en buiten onze website te volgen. Dat doen we op een anonieme manier. Meer weten? Lees hier alles over onze cookie- en privacyverklaring. Klik op ‘Oké’ om te accepteren. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies en gebruiken we technieken die daarop lijken. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen op de voorkeuren pagina.