Een Customer Data Platform (CDP) is een softwaresysteem dat helpt bij het presenteren van een uniforme en aangepaste weergave van een individuele klant, op basis van gegevens van interacties via meerdere kanalen, platforms en apparaten.
Een Customer Data Platform (CDP) is een softwaresysteem dat helpt bij het presenteren van een uniforme en aangepaste weergave van een individuele klant, op basis van gegevens van interacties via meerdere kanalen, platforms en apparaten. Een CDP laat ook gegevens heen en weer stromen tussen verschillende datasystemen om bijvoorbeeld campagnes uit te voeren en klantervaringen te beheren en te verbeteren.
Kortom: data centraal beschikbaar en inzichtelijk maken vanuit verschillende datastromen en een compleet beeld van de klant leveren dat toegankelijk is voor andere systemen. Het kiezen van een CDP-software gaat nooit over de ‘beste CDP’ in de letterlijke zin van het woord, maar over de ‘de beste CDP-oplossing voor jou’.
Als marketeer streef je ernaar om zo datagestuurd en klantgericht mogelijk te werk te gaan, maar dit is niet altijd even makkelijk. Vaak heb je heel veel data, vanuit verschillende stromen, ongefilterd en ook nog eens niet verzameld op één overzichtelijke plaats. Vraag je je daarbij af of je huidige werkzaamheden niet beter afgestemd kunnen worden op de eindklant? Dan zou een CDP wellicht het antwoord kunnen zijn op je vragen en je behoeftes als marketeer of bedrijf.
Stel jezelf de volgende 5 kernvragen om erachter te komen of een CDP de juiste oplossing is voor jouw organisatie.
Welke antwoorden heb je gegeven op bovenstaande kernvragen? We hebben de belangrijkste redenen om te beginnen met een CDP op een rijtje gezet. Herken je jouw antwoorden hierin? Dan is een CDP wellicht ook wel iets voor jouw bedrijf!
Je werkt in een complexe marketingomgeving met meerdere kanalen, platforms en apparaten, met complexe klantreizen - gekenmerkt door een hoog volume van prospects en klanten, met een hoog volume en snelheid van klantinteracties. Dit is vaak het geval in de retail, reizen en horeca, B2C-industrieën zoals mode, cosmetica, etc.
In sectoren zoals financiële dienstverlening, verzekeringen, gezondheidszorg, juridische zaken, enz., is het cruciaal om de privacy van prospects en klanten te beschermen en om over de meest actuele klantgegevens te beschikken om nauwkeurig en veilig met hen te communiceren. In dergelijke gevallen kan een CDP de beste manier zijn om een sterke, veilige en persistente gegevensverzameling op te bouwen; niet alleen voor marketing, maar voor alle klantinteracties.
De meeste marketeers vinden dat hun gegevens- en marketingactiviteiten beide in de loop van de tijd extreem stil zijn geworden, met gegevens die in verschillende silo's zitten en marketingcampagnes die zo duidelijk lopen dat ze gefragmenteerde klantervaringen opleveren. Voor marketeers die hebben geïnvesteerd in gegevensverzameling of op zijn minst betrouwbare kanalen hebben gebouwd om klantgegevens te verzamelen, zou het een zeer reëel concurrentievoordeel kunnen opleveren.
Er zijn verschillende manieren om erachter te komen welke CDP het best past bij jouw marketing-behoefte en organisatie. Inventariseer eerst de context. Kun je antwoord geven op de bovenstaande 5 vragen? Kun je de volgende vragen ook goed beantwoorden?
De wensen en verwachtingen vooraf inventariseren is dus enorm belangrijk.
Er bestaat geen one-size-fits-all CDP. Momenteel zou je de CDP’s op de markt kunnen indelen in drie categorieën:
Ben jij na het lezen van dit artikel overtuigd van de mogelijkheden van een CDP en ben je benieuwd welke voordelen een CDP zou kunnen opleveren in jouw organisatie? Neem dan contact op met Arie.
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.