Taal is het grootste obstakel van Voice Search in Nederland. Dit komt omdat de ontwikkelingen voornamelijk op de Engelse taal zijn gericht.
Voice Search is in Nederland nog niet zo populair als bijvoorbeeld in de Verenigde Staten. Twee obstakels waar wij in Nederland tegen aanlopen als we gebruik (willen) maken van Voice Search.
Taal is het grootste obstakel van Voice Search in Nederland. Dit komt omdat de ontwikkelingen voornamelijk op de Engelse taal zijn gericht.Als je voor de zoekopdrachten de taal Nederlands instelt, kun je de standaard opdrachten spraakgestuurd uitvoeren. Denk hierbij aan het openen van bepaalde apps en het instellen van je wekker. Wil je dieper liggende informatie, dan zal je de taal op Engels moeten instellen.
‘Onbekend maakt onbemind’, luidt een bekende Nederlandse uitspraak. En dit is direct ook het tweede obstakel voor Voice Search in Nederland. We zijn simpelweg nog niet gewend aan de techniek. We kijken elkaar allemaal nog raar aan als we ons horloge of telefoon in de supermarkt spraakgerichte opdrachten gaan geven. ‘Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’. Om er nog maar een Nederlandse uitspraak in te gooien; ‘Wat niet is, kan nog komen’.
In huis maken wij Nederlanders wel steeds vaker gebruik van een digitale assistent zoals Google Home en Alexa. We gaan dit steeds ‘normaler’ vinden, waardoor de drempel naar mobiel (buitenshuis) gebruik ook steeds lager wordt.
Maar hoe je het ook wendt of keert, Voice Search is al verder ontwikkeld dan veel Nederlanders denken. Het is dus zaak voor Nederlandse organisaties om hierover na te denken in de contentstrategie voor 2020.
Is jouw bedrijf al klaar voor Voice Search? Wij kunnen je helpen! Neem daarvoor contact op.
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.