Hoe vaak hoor je het wel niet, of heb je het zelf al meegemaakt? Je pakketje wordt te laat geleverd, terwijl jij het als webshop netjes op tijd hebt afgegeven.
Hoe vaak hoor je het wel niet, of heb je het zelf al meegemaakt? Je pakketje wordt te laat geleverd, terwijl jij het als webshop netjes op tijd hebt afgegeven. Je klant blijft speciaal thuis omdat het pakketje tussen 11:00 - 13:00 geleverd wordt en vervolgens vinden ze een niet-thuis briefje in de brievenbus, terwijl ze toch echt thuis waren. Of ze waren inderdaad niet thuis en het pakketje is in de container gelegd, of soms zelf over de heg gegooid. Allemaal negatieve ervaringen, terwijl jij als webshopeigenaar niets verkeerd hebt gedaan. Maar een negatieve ervaring kan ook plaatsvinden als het pakketje wel gewoon normaal wordt bezorgd. En dit heb ik laatst zelf meegemaakt.
Ik had een bestelling geplaatst bij de Hunkemöller. Tijdens het bestelproces werd ik positief verrast. Ik kon niet alleen kiezen op welke datum mijn pakket bezorgd moest worden, maar had ook nog de keuze tussen overdag of in de avond. Ideaal, want doordeweeks overdag ben ik nooit thuis. Dan twee dagen later in de avond maar, perfect! Maar; de volgende ochtend ging het al fout. Ik kreeg een mailtje dat mijn pakketje was verzonden en die dag overdag bezorgd zou worden. Tsja, dan ben ik er niet en daar kan ik niets meer aan veranderen. Irritant voor de bezorger, want die staat voor een dichte deur, maar nog belangrijker: irritant voor mij, de klant. Want ik weet al direct: het nieuwe moment dat het pakket aangeboden gaat worden is automatisch een tijd overdag. Ik moet dus zelf weer een extra handeling uitvoeren om hier een bezorging in de avond van te maken, terwijl ik dit al had aangegeven…
Bij thuiskomst heb ik gelijk het niet-thuis briefje uit de brievenbus gepakt zodat ik deze kon gebruiken om de nieuwe bezorgtijd aan te passen naar de avond. Ik bestudeerde dit briefje goed en las wat er staat – wat er door het postorderbedrijf tegen mij wordt “gezegd”. En daar schrok ik best wel van. Dit was namelijk het meest negatieve briefje dat ik ooit heb gezien van een postorderbedrijf. Wat stond er:
“Onze bezorger stond vandaag ... voor een dichte deur. Je krijgt op dit adres nog een poging op ….”
Wauw… Ik voelde mij heel bezwaard, zeker vanwege het feit dat het niet mijn schuld was dat ze voor een dichte deur stonden en een nieuwe poging moesten doen om mijn pakketje af te leveren. Een hele negatieve benadering richting mij als klant vanuit het postorderbedrijf. En het feit dat ik alles zo fijn kon uitkiezen op de website van de Hunkemöller en de goede service die zij hier bieden is direct vergeten. Sterker nog, ik ben blij als dat stomme pakket er eindelijk is zodat ik geen last meer heb van het postorderbedrijf. Mijn klantervaring is al negatief voordat het pakket überhaupt bij mij is afgeleverd. Maar ook wanneer het hele bezorgproces vlekkeloos verloopt, kan de bezorger zelf ook een negatieve ervaring creëren.
Zie de bezorger als de kassamedewerker bij een winkelketen of de supermarkt. De laatste contactpersoon voordat je de winkel verlaat en daarmee ook de sleutelpersoon voor jouw klantervaring in de betreffende winkel. Je kunt namelijk door de jongeman die de juiste maat schoenen voor jou pakt geweldig goed geholpen worden. Maar als je vervolgens afrekent en er staat hier een chagrijnige vrouw, dan zijn die schoenen toch ineens wat minder leuk en de winkel waar je was al helemaal. Je vraagt je zelfs af of je er überhaupt nog terug wilt komen... Die chagrijnige vrouw achter de kassa, dat is, wanneer je als webshop pakketjes levert, de postbezorger. En op die persoon, heb jij best weinig invloed. Dan ook nog te bedenken dat die postbezorgers of zelfs de postorderbedrijven niet zo heel vaak positief naar voren komen. Maar; hier kun jij als webshop wel iets mee
De meeste invloed heb je natuurlijk wanneer je, net zoals Coolblue, je eigen bezorgservice opstelt. Dit is alleen voor de meeste bedrijven niet haalbaar en je wilt er toch voor zorgen dat klanten die bij jou online bestellen een positieve ervaring hebben. De postbezorger zelf is dus lastig te beïnvloeden, maar met de kwaliteit van bezorging en de manier waarop je pakket bezorgd wordt, kun je veel doen.
Helemaal de controle over het bezorgproces zal je niet zo snel hebben, maar er zijn genoeg dingen waar jij controle over hebt die jouw pakketje een plezier maken om te ontvangen. Ongeacht of het postorderbedrijf zijn werk goed doet of niet. Onthoud: stel altijd je klant centraal. En stem daar ook je bedrijfsprocessen op af. Zolang je dit blijft doen, zal een klant niet snel een negatieve ervaring hebben met jou als bedrijf of een pakket dat ze van je ontvangen. Maak goede afspraken en houd het postorderbedrijf hier ook aan. En ga eens brainstormen over hoe je jouw pakket nou zo leuk mogelijk kunt verzenden. Alleen daardoor vind je straks zelf het opsturen van een pakket al veel leuker!
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.