SGNM
SGNM
Door
Arie van Loopik
Managing Director
Geplaatst op
10/2019
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws
Door
Arie van Loopik
Managing Director
Geplaatst op
10/2019
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws

E-mailmarketing optimaliseren - hoe moet dat?

Mensen krijgen steeds meer informatie in kortere tijd tot zich die zij moeten verwerken, ook wel de ‘informatie-explosie’ genoemd. Om deze reden gaan mensen de informatie die zij ontvangen steeds sneller scannen. Het is dus belangrijk dat die ene e-mail die jij eruit stuurt de aandacht trekt tussen de grote massa.

Mensen krijgen steeds meer informatie in kortere tijd tot zich die zij moeten verwerken, ook wel de ‘informatie-explosie’ genoemd. Om deze reden gaan mensen de informatie die zij ontvangen steeds sneller scannen. Het is dus belangrijk dat die ene e-mail die jij eruit stuurt de aandacht trekt tussen de grote massa. Frankwatching plaatste onlangs een interessant artikel over het optimaliseren van een e-mailcampagne, die ik hieronder ga bespreken.

Een eerste punt waar je een e-mailcampagne op kunt optimaliseren is door segmentatie en personalisatie. Door de e-maillijst te segmenteren worden e-mails persoonlijker en is de kans dat de conversieratio stijgt groot. Elke ontvanger krijgt een op maat gemaakt aanbod waar hij of zij ook daadwerkelijk in geïnteresseerd is, waardoor hij of zij eerder zal overgaan tot een conversie.

Houd je e-maillijst schoon

Daarnaast is het van belang de e-maillijst ‘schoon te houden’. Door de tijd heen komen er steeds meer mailadressen bij in de lijst en zal de conversieratio zakken. Dit komt waarschijnlijk doordat veel mensen bouncen - zij openen de mail en sluiten deze direct weer zonder enige interactie te ondernemen. Ontvangers die dit vaak doen en bijvoorbeeld al langer dan een jaar nergens meer op hebben geklikt of gereageerd, kun je verwijderen.

Belangrijk: een pakkende onderwerpregel

Een tip die ik zelf interessant vind die wordt aangehaald in het artikel is het verbeteren van de onderwerpregel. Een goede onderwerpregel is na de afzender de eerste stap om iemand te overtuigen om de mailing te openen. In het artikel worden onderstaande regels ter voorbeeld gebruikt:

  • {Voornaam}, check deze nieuwe ontwikkeling in {Productgroep X}.
  • {Voornaam}, zin in {Onderwerp}?
  • Tot 70% korting op {Productgroep X} | Profiteer alleen vandaag!
  • {Onderwerp X}: waarom het geschikt is voor jou/u.
  • We willen je graag kennis laten maken met {Onderwerp X}.
  • Nog 1 week te gaan. Vergeet niet te profiteren van {Actie X}.
  • Geef je {Onderwerp} een nieuwe look.

Wat ik hier zelf graag nog als tip aan wil toevoegen is het gebruik van emoji’s in de titel en subtitel (ook wel preview tekst). Volgens de algemene statistieken bij Mailchimp worden mailings met een emoji significant vaker geopend dan mailings zonder een emoji in de onderwerpregel. Bij mailings die via de mobiel worden geopend ligt het percentage openings nog hoger. Emoji’s zorgen er met de vrolijke kleurtjes voor dat de onderwerpregel meer opvalt. Bovendien kunnen ze slim worden ingezet door woorden te accentueren. Een voorbeeld vanuit Mailchimp hiervan is: 50% off all Women's Tops.

Benieuwd naar de overige tips die worden aangehaald in het artikel? Lees ze hier: https://bit.ly/2lXtpj4.

Download onze brochure om meer te weten over onze marketing­dienstverlening

Naam
Telefoon
E-mailadres
Dank je! We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Download hier de brochure
Oeps! Er is iets misgegaan bij het verzenden van het formulier. Probeer het handmatig via: info@sgnm.nl
SGNM kantoorruimte met medewerkers
Met cookies en technieken die daarop lijken helpen we je beter en persoonlijker. Dankzij functionele cookies werkt de website goed. Ze hebben ook een analytische functie. Zo maken we de website elke dag een beetje beter. We laten je graag nuttige advertenties zien. Daarom gebruiken we technologie om je gedrag binnen en buiten onze website te volgen. Dat doen we op een anonieme manier. Meer weten? Lees hier alles over onze cookie- en privacyverklaring. Klik op ‘Oké’ om te accepteren. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies en gebruiken we technieken die daarop lijken. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen op de voorkeuren pagina.