Mensen krijgen steeds meer informatie in kortere tijd tot zich die zij moeten verwerken, ook wel de ‘informatie-explosie’ genoemd. Om deze reden gaan mensen de informatie die zij ontvangen steeds sneller scannen. Het is dus belangrijk dat die ene e-mail die jij eruit stuurt de aandacht trekt tussen de grote massa.
Mensen krijgen steeds meer informatie in kortere tijd tot zich die zij moeten verwerken, ook wel de ‘informatie-explosie’ genoemd. Om deze reden gaan mensen de informatie die zij ontvangen steeds sneller scannen. Het is dus belangrijk dat die ene e-mail die jij eruit stuurt de aandacht trekt tussen de grote massa. Frankwatching plaatste onlangs een interessant artikel over het optimaliseren van een e-mailcampagne, die ik hieronder ga bespreken.
Een eerste punt waar je een e-mailcampagne op kunt optimaliseren is door segmentatie en personalisatie. Door de e-maillijst te segmenteren worden e-mails persoonlijker en is de kans dat de conversieratio stijgt groot. Elke ontvanger krijgt een op maat gemaakt aanbod waar hij of zij ook daadwerkelijk in geïnteresseerd is, waardoor hij of zij eerder zal overgaan tot een conversie.
Daarnaast is het van belang de e-maillijst ‘schoon te houden’. Door de tijd heen komen er steeds meer mailadressen bij in de lijst en zal de conversieratio zakken. Dit komt waarschijnlijk doordat veel mensen bouncen - zij openen de mail en sluiten deze direct weer zonder enige interactie te ondernemen. Ontvangers die dit vaak doen en bijvoorbeeld al langer dan een jaar nergens meer op hebben geklikt of gereageerd, kun je verwijderen.
Een tip die ik zelf interessant vind die wordt aangehaald in het artikel is het verbeteren van de onderwerpregel. Een goede onderwerpregel is na de afzender de eerste stap om iemand te overtuigen om de mailing te openen. In het artikel worden onderstaande regels ter voorbeeld gebruikt:
Wat ik hier zelf graag nog als tip aan wil toevoegen is het gebruik van emoji’s in de titel en subtitel (ook wel preview tekst). Volgens de algemene statistieken bij Mailchimp worden mailings met een emoji significant vaker geopend dan mailings zonder een emoji in de onderwerpregel. Bij mailings die via de mobiel worden geopend ligt het percentage openings nog hoger. Emoji’s zorgen er met de vrolijke kleurtjes voor dat de onderwerpregel meer opvalt. Bovendien kunnen ze slim worden ingezet door woorden te accentueren. Een voorbeeld vanuit Mailchimp hiervan is: 50% off all Women's Tops.
Benieuwd naar de overige tips die worden aangehaald in het artikel? Lees ze hier: https://bit.ly/2lXtpj4.
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.