Niet alleen B2C klanten, maar ook zakelijke kopers willen een gepersonaliseerde ervaring. De lijn tussen offline en online kanalen vervaagt hierbij steeds meer. Het is daarom belangrijk dat je als bedrijf nú inspeelt op omnichannel marketing.
Lees je dit artikel via je smartphone? Of toch via je laptop of tablet? Het is hoe dan ook belangrijk dat je dit artikel vanaf elk device goed kunt lezen. Niet alleen B2C-klanten, maar ook zakelijke kopers willen een gepersonaliseerde ervaring. De lijn tussen offline en online kanalen vervaagt hierbij steeds meer. Het is daarom belangrijk dat je als bedrijf nú inspeelt op omnichannel marketing.
Bij omnichannel marketing zijn heel veel kanalen op elkaar afgestemd waardoor de klant veel kanalen gelijktijdig kan gebruiken. Dat resulteert in een naadloze ervaring. Je website, social media, e-mails, advertenties, klantenservice brengen allemaal dezelfde boodschap en beleving. Hieronder bespreek ik een aantal grote voordelen van omnichannel marketing.
Wist je dat klantgerichte bedrijven 60% winstgevender zijn dan bedrijven die geen prioriteit geven aan de klant? Met een omnichannel strategie is het mogelijk om je online en offline klanten in één bestand te hebben. Heeft een klant iets in de fysieke winkel gekocht en toestemming gegeven voor inschrijving voor de nieuwsbrief? Dan kun je later speciale kortingscodes sturen die geldig zijn voor de webshop.
Of andersom: koopt een klant iets via de online webshop? Stuur in de bevestiging van de aankoopmail een kortingscode die in de fysieke winkel kan worden gebruikt. Op deze manier stimuleer je conversies op de kanalen waar dat nodig is. Een ander voorbeeld: je hebt online een product gekocht, maar wil deze graag retourneren. In dat geval zou het fijn zijn als je het product in de winkel kunt retourneren, in plaats van dat je deze naar bijv. een PostNL punt moet brengen. Via een goed omnichannel kassasysteem is dit geen enkel probleem.
Als jij als bedrijf een omnichannel marketingstrategie toepast zullen je klanten via verschillende kanalen in contact komen met je onderneming. Dit zorgt ervoor dat ze meer zijn betrokken bij je bedrijf en vaker aankopen doen. Zorg voor dezelfde tone of voice, boodschap en ervaring via elk kanaal, zowel traditioneel als online. Alleen dan kun je als onderneming écht groeien.
Bronnen: Deloitte | Sprout | IndieGroup
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.