SGNM
SGNM
Door
Muriël Baack
Omnichannel Marketeer
Geplaatst op
02/2023
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws
Door
Muriël Baack
Omnichannel Marketeer
Geplaatst op
02/2023
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws

Geen oceaan, geen zwembad, maar een kinderbadje: met deze 6 tips vind jij de juiste insteek voor jouw content

Geen oceaan, zelfs geen zwembad, maar een kinderbadje: waar heb je het over? Ik snap dat je je dat afvraagt. Geen zorgen, het wordt snel duidelijk. Dit is namelijk tip 5 in een lijstje met 6 superhandige tips voor contentmarketing. Dus houd nog even vol of scroll vast door naar onder. Niemand die het ziet. Zet je de tips uit dit artikel in, dan lukt het jou om de juiste insteek voor jouw content te vinden.

Geen oceaan, zelfs geen zwembad, maar een kinderbadje: waar heb je het over? Ik snap dat je je dat afvraagt. Geen zorgen, het wordt snel duidelijk. Dit is namelijk tip 5 in een lijstje met 6 superhandige tips voor contentmarketing. Dus houd nog even vol of scroll vast door naar onder. Niemand die het ziet. Zet je de tips uit dit artikel in, dan lukt het jou om de juiste insteek voor jouw content te vinden.

De tips komen van Diane Wiredu, die ze aan bod liet komen in haar webinar voor The Marketing Meetup die ik vorige week volgde. Meer informatie daarover vind je hier.

Tip 1: zorg voor een verrassingseffect

Of je nu een raar woord in je titel zet, een taalgrap maakt, een vreemde (maar wel relevante) afbeelding bij je tekst zet of midden in je verhaal begint (in medias res), door je lezers te verrassen zorg je ervoor dat je hun aandacht trekt en dat ze je onthouden.

Een mooi voorbeeld: Coda, een internationaal bedrijf dat een nieuw soort document heeft ontwikkeld waarmee je efficiënter zou werken, heeft onderstaande op hun homepage staan. Je verwacht het ene woord, je krijgt het andere. Dat trekt de aandacht.

Tip 2: less is more!

Ik heb het al vaker gezegd: schrijven is schrappen. Gebruik geen onnodige woorden. In plaats van ‘heel veel’ werkt ‘veel’ bijvoorbeeld net zo goed.

Tip 3: na-apen is slim!

Heb je je wel eens afgevraagd waarom obers in restaurants je bestelling vaak nog even herhalen als je hebt besteld? Niet om te checken of het klopt, maar om je gunstig te stemmen! Ik kan de bron niet meer terugvinden, maar een Nederlandse onderzoeker heeft dit uitgezocht. Mensen die hun bestelling terughoorden waren meer geneigd om fooi te geven. En die fooi was gemiddeld ook nog eens hoger!

Het werkt vergelijkbaar voor marketing. Hoe praat jouw doelgroep? Wat zeggen ze en welke woorden gebruiken ze vaak? Doe tijdens alle contactmomenten met je doelgroep precies hetzelfde. Die voelt zich daardoor herkend en is sneller geneigd om terug te komen of een aankoop te doen.

Tip 4: wees duidelijk!

William Zinsser zei: "Clutter is the disease of American writing. We are a society strangling unnecessary words, circular constructions, pompous frills, and meaningless jargon." Dit gaat dus over Amerika, maar ook in Nederland is het goed om hier op te letten. Het gaat om allerlei dingen. Denk aan:

  • Zet aan het eind van je tekst een duidelijke call-to-action, anders gaat je lezer niks doen.
  • Schrijf actief, niet passief.
  • Veel beeldtaal, metaforen, verhalen is leuk, maar daar wordt je verhaal onduidelijk door. Hou het zo veel mogelijk bij de kern.
  • Jargon, al genoemd door Zinsser, vermijd je meestal liever. Het voegt weinig toe en als iemand het niet begrijpt, ben je die kwijt.

Tip 5: maak het persoonlijk, baken af!

Hier is ‘ie dan: geen oceaan, zelfs geen zwembad, maar een kinderbadje. Het is een variant van een uitspraak van Seth Godin. Je kunt je met jouw organisatie wel richten op iedereen, maar dan is het resultaat dat niemand zich aangesproken voelt. Vis daarom niet in de oceaan, maar in een zwembad, aldus Godin. Diane Wiredu maakte daar in haar webinar zelfs van dat je moet beginnen in een kinderbadje.

Met een smalle, gedetailleerde doelgroep is het bijvoorbeeld gemakkelijker om content te schrijven die precies over de uitdagingen van die groep gaat. Hoe breder je doelgroep, hoe moeilijker om gerichte content te maken. Je kunt altijd nog overstappen van je kinderbadje naar het zwembad als je alles rondom je kleinste doelgroep eenmaal perfect onder de knie hebt.

Tip 6: herhalen, herhalen, herhalen

Als je eenmaal een duidelijk verhaal hebt, vertel je dat overal. Zodat je doelgroep het gaat herkennen en onthouden.

Download onze brochure om meer te weten over onze marketing­dienstverlening

Naam
Telefoon
E-mailadres
Dank je! We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Download hier de brochure
Oeps! Er is iets misgegaan bij het verzenden van het formulier. Probeer het handmatig via: info@sgnm.nl
SGNM kantoorruimte met medewerkers
Met cookies en technieken die daarop lijken helpen we je beter en persoonlijker. Dankzij functionele cookies werkt de website goed. Ze hebben ook een analytische functie. Zo maken we de website elke dag een beetje beter. We laten je graag nuttige advertenties zien. Daarom gebruiken we technologie om je gedrag binnen en buiten onze website te volgen. Dat doen we op een anonieme manier. Meer weten? Lees hier alles over onze cookie- en privacyverklaring. Klik op ‘Oké’ om te accepteren. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies en gebruiken we technieken die daarop lijken. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen op de voorkeuren pagina.