Wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe: dé bouwstenen voor succesvolle contentmarketing. In dit artikel lees je hoe je ze inzet.
Vijf W’s, één H - weet jij ze nog? Wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. De 5W1H-methode bestaat uit zogenoemde topische vragen. Ze komen uit de journalistiek en je kunt ze ook voor contentmarketing gebruiken. Darcy Schuller schrijft in een artikel op business2community.com over de zes bouwstenen die je nodig hebt om succes te bereiken met contentmarketing: dat zijn precies die vijf W’s en één H.
Je kunt de 5W1H-methode op allerlei manieren inzetten. Op de middelbare school gebruikte je het om een tekst te analyseren, het onderwerp duidelijk te krijgen. Bij projectmanagement wordt het vaak gebruikt voor probleemformulering. Bij contentmarketing zet je ze vooraf in, als bouwstenen dus, die je helder moet hebben voordat je begint:
Hoewel Schuller niet letterlijk zegt dat je de bouwstenen in deze volgorde moet gebruiken voor succes, lijkt het in het artikel wel zo. Let daar dus op! Het is niet handig om eerst de Hoe (4) in kaart te brengen en dan pas de Waar (6). Kom je er namelijk achter dat jouw doelgroep bijvoorbeeld niet op social media zit, dan heeft het ook geen zin om je content te verpakken in socialmediaberichtjes. Ik zou de Waar dus boven de Hoe zetten. Verder is het een mooi lijstje en ik raad je aan om het originele artikel ook eens te lezen voor nog meer uitleg en extra tips.
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.