SGNM
SGNM
Door
SGNM
Omnichannel Marketingbureau
Geplaatst op
11/2022
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws
Door
SGNM
Omnichannel Marketingbureau
Geplaatst op
11/2022
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws

Contentmarketing: hoe erg is een tekst met spelfouten?

Je zet een blog online. Na een paar dagen kijk je er nog eens naar en zie je tot je schrik dat er een knoeperd van een spelfout in staat. De stressvlekken verschijnen in je hals. Hoeveel mensen hebben dit al gezien? Ik zal niet beweren dat het mij nooit is overkomen. Soms lees je gewoon echt over je eigen fouten heen. Maar hoe erg is dat nu eigenlijk, een tekst met spelfouten? Niets om je druk over te maken of vanaf nu toch maar een extra controle voor je iets online zet? Ik zocht het uit.

Je zet een blog online. Na een paar dagen kijk je er nog eens naar en zie je tot je schrik dat er een knoeperd van een spelfout in staat. De stressvlekken verschijnen in je hals. Hoeveel mensen hebben dit al gezien? Ik zal niet beweren dat het mij nooit is overkomen. Soms lees je gewoon echt over je eigen fouten heen. Maar hoe erg is dat nu eigenlijk, een tekst met spelfouten? Niets om je druk over te maken of vanaf nu toch maar een extra controle voor je iets online zet? Ik zocht het uit.

Tekst met spelfouten: het slechte nieuws

Laten we beginnen met het slechte nieuws. Ik kon geen onderzoeken vinden over de Nederlandse markt, maar uit verschillende internationale onderzoeken blijkt helaas dat spelfouten in je tekst wel degelijk erg zijn. Global Lingo, een internationaal vertaalbureau, ontdekte in een onderzoek op de Britse markt dat 59 procent van door hen onderzochte volwassenen niet van een website zou kopen vanwege slechte grammatica of spelfouten. Ze zouden dan de kwaliteit van de service van het bedrijf niet kunnen vertrouwen en het bedrijf als onprofessioneel beschouwen.

Uit onderzoek van Tidio blijkt dat maar liefst 97% van de door hen ondervraagde mensen (vooral Amerikanen) vindt dat spelfouten de perceptie van een bedrijf of persoon beïnvloeden.

Hoewel beide onderzoeken dus niet over de Nederlandse markt gaan, kan ik me goed voorstellen dat het hier vergelijkbaar is. Spelfouten kun je dus maar beter vermijden.

Tekst met spelfouten: het goede nieuws

Dan het goede nieuws: er zijn heel veel dingen die je kunt doen om spelfouten in je teksten te voorkomen. Ik heb de belangrijkste voor je op een rijtje gezet:

  • Klaar met schrijven? Leg je tekst weg! Het liefst een paar dagen, maar een paar uur minimaal. Als je dan met een frisse blik over je tekst gaat, zie je ineens dingen waar je eerst overheen las.
  • Vraag een collega om je tekst na te lezen.
  • Lees je tekst hardop voor jezelf voor. Zo hoor je het meteen als er iets niet klopt.
  • Laat Google Translate je tekst voorlezen. Als je een tekst invoert, verschijnt linksonder het icoontje 'luisteren'.
  • Werkwoordspelling gaat vaak mis. Hoe zat het ook alweer met die d’s en t’s? Online vind je ontzettend veel hulpmiddelen en ezelsbruggetjes (herinner je je ‘t kofschip nog?). Zoek een uitleg die voor jou duidelijk is en zorg dat je echt begrijpt hoe het werkt. Het is daarna vooral een kwestie van aanwennen: bij elk werkwoord dat je schrijft, sta je even stil. Ook al weet je echt wel dat het ‘ik heb’ en niet ‘ik hebt’ is. Train jezelf om bij elk werkwoord te checken of je het goed spelt. Dan ‘wordt’ (ik hoor nu in mijn hoofd ‘Dan loopt’, dus stam + t) het automatisme.
  • Installeer spellingcheckers op je computer. Er zijn allerlei extensies die je kunt installeren, zoals LanguageTool en Grammarly (voor Engelse teksten).
  • Maak een lijstje met fouten waarvan je weet dat jij ze vaak maakt. Hou dit lijstje naast je tekst in de controleronde, zodat je er extra scherp op bent.

Ik kan nog wel even doorgaan met dit lijstje, maar het belangrijkste is dat je alert blijft. Train jezelf om kritisch te zijn. Vraag jezelf bij elk woord dat je schrijft af of het wel klopt. Het kost je zeker in het begin iets meer tijd, maar zoals je hebt gezien in de onderzoeksresultaten is het echt de moeite waard voor je bedrijf om tekst met spelfouten te voorkomen!

Kom je er zelf toch niet helemaal uit? Of heb je andere (omnichannel) marketinggerelateerde vragen? Neem dan contact met ons op! We helpen je graag.

Tel: 085-0030334

Mail: info@sgnm.nl

Download onze brochure om meer te weten over onze marketing­dienstverlening

Naam
Telefoon
E-mailadres
Dank je! We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Download hier de brochure
Oeps! Er is iets misgegaan bij het verzenden van het formulier. Probeer het handmatig via: info@sgnm.nl
SGNM kantoorruimte met medewerkers
Met cookies en technieken die daarop lijken helpen we je beter en persoonlijker. Dankzij functionele cookies werkt de website goed. Ze hebben ook een analytische functie. Zo maken we de website elke dag een beetje beter. We laten je graag nuttige advertenties zien. Daarom gebruiken we technologie om je gedrag binnen en buiten onze website te volgen. Dat doen we op een anonieme manier. Meer weten? Lees hier alles over onze cookie- en privacyverklaring. Klik op ‘Oké’ om te accepteren. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies en gebruiken we technieken die daarop lijken. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen op de voorkeuren pagina.