Je zet een blog online. Na een paar dagen kijk je er nog eens naar en zie je tot je schrik dat er een knoeperd van een spelfout in staat. De stressvlekken verschijnen in je hals. Hoeveel mensen hebben dit al gezien? Ik zal niet beweren dat het mij nooit is overkomen. Soms lees je gewoon echt over je eigen fouten heen. Maar hoe erg is dat nu eigenlijk, een tekst met spelfouten? Niets om je druk over te maken of vanaf nu toch maar een extra controle voor je iets online zet? Ik zocht het uit.
Je zet een blog online. Na een paar dagen kijk je er nog eens naar en zie je tot je schrik dat er een knoeperd van een spelfout in staat. De stressvlekken verschijnen in je hals. Hoeveel mensen hebben dit al gezien? Ik zal niet beweren dat het mij nooit is overkomen. Soms lees je gewoon echt over je eigen fouten heen. Maar hoe erg is dat nu eigenlijk, een tekst met spelfouten? Niets om je druk over te maken of vanaf nu toch maar een extra controle voor je iets online zet? Ik zocht het uit.
Laten we beginnen met het slechte nieuws. Ik kon geen onderzoeken vinden over de Nederlandse markt, maar uit verschillende internationale onderzoeken blijkt helaas dat spelfouten in je tekst wel degelijk erg zijn. Global Lingo, een internationaal vertaalbureau, ontdekte in een onderzoek op de Britse markt dat 59 procent van door hen onderzochte volwassenen niet van een website zou kopen vanwege slechte grammatica of spelfouten. Ze zouden dan de kwaliteit van de service van het bedrijf niet kunnen vertrouwen en het bedrijf als onprofessioneel beschouwen.
Uit onderzoek van Tidio blijkt dat maar liefst 97% van de door hen ondervraagde mensen (vooral Amerikanen) vindt dat spelfouten de perceptie van een bedrijf of persoon beïnvloeden.
Hoewel beide onderzoeken dus niet over de Nederlandse markt gaan, kan ik me goed voorstellen dat het hier vergelijkbaar is. Spelfouten kun je dus maar beter vermijden.
Dan het goede nieuws: er zijn heel veel dingen die je kunt doen om spelfouten in je teksten te voorkomen. Ik heb de belangrijkste voor je op een rijtje gezet:
Ik kan nog wel even doorgaan met dit lijstje, maar het belangrijkste is dat je alert blijft. Train jezelf om kritisch te zijn. Vraag jezelf bij elk woord dat je schrijft af of het wel klopt. Het kost je zeker in het begin iets meer tijd, maar zoals je hebt gezien in de onderzoeksresultaten is het echt de moeite waard voor je bedrijf om tekst met spelfouten te voorkomen!
Kom je er zelf toch niet helemaal uit? Of heb je andere (omnichannel) marketinggerelateerde vragen? Neem dan contact met ons op! We helpen je graag.
Tel: 085-0030334
Mail: info@sgnm.nl
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.