Omnichannel is een marketingstrategie die met steeds meer succes wordt toegepast. Wat deze strategie zo speciaal maakt is dat er alles wordt gedaan om de klantbeleving centraal te stellen. Er worden allerlei kanalen toegepast die elkaar aanvullen en ervoor zorgen dat ieder aspect klantgericht verloopt.
Omnichannel is een marketingstrategie die met steeds meer succes wordt toegepast. Wat deze strategie zo speciaal maakt, is dat alles wordt gedaan om de klantbeleving centraal te stellen. Er worden allerlei kanalen toegepast die elkaar aanvullen en ervoor zorgen dat ieder aspect klantgericht verloopt. Omnichannel wordt steeds meer de standaard. Daarom geef ik je een aantal tips om van start te gaan.
Voordat je kunt bepalen welke kanalen je gaat inzetten, moet je eerst weten wie jouw doelgroep specifiek is. Het gedrag van iedere klant is anders: zo zullen jongeren sneller worden bereikt via socialmediakanalen zoals Instagram, maar kun je een oudere doelgroep juist beter bereiken via Google Ads (zoekacties op Google). Weet je al wie je doelgroep is? Dan kun je segmentatie toepassen door nog specifieker te targeten. Denk hierbij aan geografische kenmerken zoals regio's waarin de doelgroep woont of gedragsmatige kenmerken zoals loyaliteit en koopfrequentie.
Gebruik tools om je werkzaamheden over de verschillende kanalen te automatiseren om zo een hoop inefficiënte uren te besparen. Bij het gebruik van diverse socialmediakanalen kun je tools als Hootsuite of Buffer inzetten. Met deze systemen kun je content inplannen en automatisch laten delen op al je kanalen. Wel zit er vaak een limiet aan het aantal accounts bij de gratis variant van zulke tools. Wat betreft tools voor e-commerce is het programma Magento een praktisch systeem waarmee je automatisch de inventaris van je online shop kunt bijhouden. De producten worden automatisch vanuit Magento bijgewerkt op de kanalen. Dag handmatig werken, hallo automatisering!
Een belangrijk aspect van alle soorten marketing en dus ook van omnichannel marketing is creativiteit. Zorg ervoor dat je overal dezelfde huisstijl toepast en dat alles er mooi en consistent uitziet en op elkaar aansluit.
De mogelijkheden binnen het marketingvakgebied veranderen razendsnel. Elke dag kun je wel weer iets nieuws lezen of leren over marketing. Door het groeiend aantal mogelijkheden is het dan ook belangrijk om deze te blijven testen. Omnichannel marketing is een continu proces waarbij je blijft testen welke kanalen het best bij je doelgroep past en die te betrekken bij je strategie.
Bron: https://cutt.ly/Ie8c9PH
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.