SGNM
SGNM
Door
Arie van Loopik
Managing Director
Geplaatst op
10/2022
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws
Door
Arie van Loopik
Managing Director
Geplaatst op
10/2022
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws

Virtuele influencers als merkambassadeurs - de toekomst van socialmediamarketing?

Steeds meer bedrijven gaan door de toenemende concurrentie op social media aan de slag met virtuele influencers. Dit zijn fictieve door AI gecreëerde influencers. Bekijk hier een aantal succesvolle voorbeelden.

Er zijn miljoenen actieve socialmediagebruikers over de hele wereld. Ook het aantal influencers neemt alsmaar toe. Daarom hebben een paar creatieve marketeers besloten om het fenomeen 'Influencers' op een alternatieve manier te benaderen. Zo wordt er steeds vaker gekozen voor virtuele influencers die door de computer (AI) zijn gemaakt. Een virtuele influencer is een fictief persoon met een volledig fictieve persoonlijkheid. Hieronder bespreek ik een paar voorbeelden van bedrijven die populaire virtuele influencers hebben gecreëerd.

Lil Miquela en the virtual colonel

Waarschijnlijk de grootste virtuele influencer van dit moment is Lil Miquela, gemaakt door de firma Brud, het bedrijf dat met het AI-influencer-fenomeen is begonnen in 2016. Lil Miquela heeft op dit moment 2,6 miljoen volgers en is een vast gezicht geworden in modebladen. Veel luxemerken willen een samenwerking aangaan met Lil Miquela. Daarnaast maakt ze muziek (door AI gecreëerd); maandelijks streamen ruim 80.000 mensen Miquela's muziek op Spotify. Velen waren ervan overtuigd dat Lil Miquela een echte tiener van vlees en bloed was, totdat Brud de herkomst van de influencer onthulde.

Een andere, wat recentere virtuele influencer is the virtual colonel van KFC. Het personage plaatst berichten vanaf het officiële KFC-account, dat momenteel 1,6 miljoen volgers heeft. Je kunt berichten van hem bekijken op Instagram via #virtualcolonel. Het personage is iemand die zijn dromen najaagt, kip verkoopt en woont in Louisville, waar het hoofdkantoor van KFC is gevestigd. Zijn uiterlijk is kenmerkend voor de kolonel op de KFC-verpakkingen: grijs haar, een bril met een zwarte rand en een wit pak. Echter, nu is het geen oubollige versie maar een modern persoon. Door het succes werkt the virtual colonel samen met andere merken zoals Dr Pepper, zoals je ziet in onderstaande afbeelding.

De eerste Nederlandse virtuele influencer

Ook in Nederland is de eerste virtuele influencer gespot, genaamd Esther Olofsson. Esther is een 29-jarige Zweedse die woont in Rotterdam. Ze heeft een liefde voor architectuur en plaatst hier dan ook veel foto's over. In werkelijkheid zitten echte mensen achter de virtuele influencer; Maarten Reijgensberg en communicatiebureau RauwCC zijn de bedenkers van Esther Olofsson. Als het project goed gaat, wil Reijgersberg aan de slag om virtuele influencers voor bedrijven te ontwikkelen.

Hoe sta jij tegenover de inzet van virtuele influencers voor jouw organisatie?

Download onze brochure om meer te weten over onze marketing­dienstverlening

Naam
Telefoon
E-mailadres
Dank je! We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Download hier de brochure
Oeps! Er is iets misgegaan bij het verzenden van het formulier. Probeer het handmatig via: info@sgnm.nl
SGNM kantoorruimte met medewerkers
Met cookies en technieken die daarop lijken helpen we je beter en persoonlijker. Dankzij functionele cookies werkt de website goed. Ze hebben ook een analytische functie. Zo maken we de website elke dag een beetje beter. We laten je graag nuttige advertenties zien. Daarom gebruiken we technologie om je gedrag binnen en buiten onze website te volgen. Dat doen we op een anonieme manier. Meer weten? Lees hier alles over onze cookie- en privacyverklaring. Klik op ‘Oké’ om te accepteren. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies en gebruiken we technieken die daarop lijken. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen op de voorkeuren pagina.