Nostalgie is een krachtig iets. En als je om je heen kijkt, wordt het meer gebruikt dan ooit. Waar precies en hoe je dit zelf kunt toepassen in de promotie van je eigen bedrijf of product? Dat vertel ik je in dit artikel over nostalgiemarketing!
Ik zeg het eerlijk: wanneer ik een lijstje op social media voorbij zie komen in de trant van ‘Als je in de jaren 90 geboren bent, dan ken je deze spullen nog’, dan moet ik die echt bekijken. Als ik dan vervolgens een Gameboy Color of een stapel Flippo’s zie, komt er meer los dan herkenning. Het fijne gevoel van vroeger neemt mijn lichaam over en de momenten van toen komen weer boven. Nostalgie is een krachtig iets. En als je om je heen kijkt, wordt het meer gebruikt dan ooit. Waar precies en hoe je dit zelf kunt toepassen in de promotie van je eigen bedrijf of product? Dat vertel ik je in dit artikel over nostalgiemarketing!
Het woord is een Griekse samenstelling van ‘terugkeer’ en ‘pijn/verlangen’. Dus letterlijk vertaald betekent nostalgie het verlangen naar hoe het vroeger was. We zijn als mensen altijd geneigd positief terug te denken aan het verleden. De negatieve herinneringen vervagen op een gegeven moment. Daardoor zien we het vroeger als een overzichtelijke tijd, met minder zorgen. Met name de kindertijd komt hierbij naar voren.
Met name in tijden van onzekerheid, stress en crisis, zoals met de coronacrisis en de direct daarop volgende oorlog in Oekraïne, zijn mensen sneller geneigd om te denken aan ‘die goeie oude tijd’. Om zo even te ontsnappen aan de realiteit van de dag waarin de negativiteit zich alleen maar op lijkt te stapelen. Het is dus een manier om positiviteit in het leven te brengen.
Door als bedrijf bekende herinneringen van vroeger op te halen creëer je een gezamenlijke positieve overeenstemming. Het maakt je bedrijf menselijk. Doe je dit op de juiste manier, dan zorg je ervoor dat je doelgroep op het moment dat zij jouw commercials voorbij zien komen even terugdenken aan dat fijne moment van vroeger. Dit heeft allereerst tot gevolg dat ze jouw merk sneller onthouden. Ze leggen immers (on)bewust een link tussen de nostalgische herinnering en jouw commercial. Ervan uitgaand dat dit een prettige herinnering is, zal het imago van je merk positief beïnvloed worden. Wat later tot gevolg heeft dat iemand sneller een product bij je bedrijf aanschaft.
Had je vroeger een zeer succesvol product? Breng dan een (in oplage beperkte) hernieuwde versie op de markt onder dezelfde naam. Een andere succesvolle manier is om je te verdiepen in de jeugd van je doelgroep. Zoek bijvoorbeeld op wat de hypes waren in hun jeugd, pak hiervan een gedeelte en verwerkt dit in je nieuwste commercial of slogan. Dit zijn slechts twee voorbeelden van hoe je nostalgiemarketing kunt toepassen. Hieronder staan nog enkele voorbeelden van wereldwijd bekende merken voor wat extra inspiratie.
Met de release van de switch bracht Nintendo een reclame uit die een perfect voorbeeld is van nostalgiemarketing. De video laat het verhaal zien van twee broers die samen opgroeien met een Nintendo. Naarmate ze ouder worden, vermindert het contact en beiden gaan ze hun eigen weg, maar de herinnering blijft. Deze herinnering wordt opnieuw tot leven gebracht met de Switch, die de twee broers weer tot elkaar brengt.
Met de lancering van Pokémon Go in 2016 ging de vroegere wens van veel jaren ‘90-jongeren in vervulling: het vangen van Pokémon in de echte wereld. Het was een ongekend wereldwijd succes dat veel jeugdherinneringen boven haalde. Al is de grootste hype inmiddels achter de rug, tot op de dag van vandaag is het een veel gespeeld spel waar Pokémon nog altijd de vruchten van plukt.
Daarnaast maakt Pokémon gebruik van een trend in gamingwereld: het opnieuw en verbeterd uitbrengen van vroeger mateloos populaire spellen. Hiermee willen ze hun vroegere doelgroep, die het spelen van spellen ontgroeid is over de jaren, terugwinnen om een spel te kopen. En niet zomaar een spel, het spel dat zij vroeger eindeloos veel hebben gespeeld en dat veel herinneringen oproept. Om dit te verzekeren, begint de reclame met de oude versie van het spel inclusief de bijbehorende spelcomputer.https://www.youtube.com/watch?v=1pDI8Scph444. Apple - CookiemonsterCookie Monster, wereldberoemd van Sesamstraat (met name onder de millennials), introduceerde voor Apple de Siri-functie bij de Iphone 6. Dit greep direct de aandacht van vele mensen op een positieve en herkenbare manier.
Probeer het eens zelf, maak gebruik van de nostalgie van je doelgroep de volgende keer dat je een nieuw product op de markt brengt of een positioneringscampagne opstelt! Je zult zien dat jouw content tot veel reacties zal leiden bij de doelgroep. En heb je er hulp bij nodig? Dan staan wij voor je klaar!
Neem contact op om jouw marketinguitdaging met ons te bespreken via:
Tel: 085-0030334
Mail: info@sgnm.nl
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.