Wat is maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)? En hoe kun jij dit doen met jouw organisatie?
Wat is maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)? En hoe kun jij dit doen met jouw organisatie? In ons vorige artikel las je over de rol die duurzaam ondernemen speelt bij klanttevredenheid en koopbeslissingen. Vandaag geven wij je een aantal MVO marketingtips voor hoe je direct zelf aan de slag kunt. Lees ze allemaal in dit artikel!
Voor we direct in de tips duiken, eerst nog het volgende. Alleen met een strategie kun je echt gericht werken ook op de lange termijn je doelen behalen! Maar wat is nu eigenlijk een goed doel als het gaat om MVO marketing? Kijk eens naar de 17 duurzame werelddoelen van de VN (SDG’s). Deze zijn opgesteld om een einde aan extreme armoede, ongelijkheid, onrecht en klimaatverandering te maken. Zie deze doelen als een soort rode draad waar je aan vasthoudt. Kijk naar welke doelen het meest relevant zijn voor jouw bedrijf. Zijn er bepaalde keuzes die je kunt maken om een doel te helpen? Focus je daarop.
Jouw duurzame doel(en) gevonden? Maar geen idee waar je moet beginnen met MVO marketing? Wij geven je een aantal tips:
Probeer zoveel mogelijk je processen te digitaliseren. Pak die papieren tijger aan! Denk aan het digitaliseren van fysieke documenten en papieren processen. Daardoor bespaar je tijd en kosten. Daarnaast kun je slimmer en inzichtelijker werken, want je hoeft niet meer elke keer door alle papieren te zoeken naar dat ene document. Maak je nog wel gebruik van post? Zorg er dan voor dat je milieuvriendelijke inkt gebruikt en gerecycled papier. En laat je post met een zo laag mogelijke CO2-uitstoot bezorgen. Zorg ervoor dat je echt een maatschappelijk verschil maakt en een bijdrage levert.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen moet je menen. Zorg dat je niet alleen inspeelt op het aankoopmotief. De klant wil meer. Het is én-én. Laat duidelijk zien waarom duurzaamheid belangrijk is voor de klant. Wat zijn de voordelen van al jouw duurzame initiatieven voor jouw klant? Leg uit waarom en hoe die met jouw product/dienst helpt aan het redden van de natuur en bijdraagt aan een duurzamere wereld. Gebruik resultaten om aan te tonen wat jouw andere klanten al bereikt hebben. Of nóg beter: stimuleer de klant met simpele tips om zelf in actie te komen. Laat jouw klant als held voelen.
Hoe communiceer je als bedrijf met jouw klanten? Formeel of juist informeel? Zorg ervoor dat jouw tone of voice past bij de uitgangspositie en het imago van je bedrijf. Daar hoort dus ook maatschappelijk verantwoord ondernemen bij. Hoe communiceer je hierover naar je klanten toe? Ga je bijvoorbeeld voor 'samen', pak jij samen met jouw klant je doelstellingen aan? Dan communiceer je waarschijnlijk informeler, spreek je je klant aan met je en jij. Heb je hier hulp bij nodig? Lees in dit artikel het effect van een herkenbare tone of voice.
Leuk dat je enthousiast bent om met MVO marketing aan de slag te gaan (of verder uit te breiden). Maar let op dat je niet te veel doorschiet. Laat andere voordelen van je bedrijf of producten niet ineens achterwege. Is je bedrijf sowieso al duurzaam bezig en verkoop jij duurzame producten? Zet hier dan op in. Maar heeft jouw bedrijf in de basis een andere focus? Dat is helemaal niet erg! Kijk hoe je duurzamer kunt worden, je hoeft niet alles wat je deed overboord te gooien. Zorg vooral dat de boodschap past bij wie jouw bedrijf is. Je boodschap namelijk alleen geloofwaardig als je doelgroep die als authentiek ervaart.
Wil jij aan de slag met maatschappelijk verantwoord ondernemen? Je kunt direct persoonlijk advies vragen bij een van onze marketingexperts! Neem contact met ons op voor meer informatie. Bel naar 085-0030334 of stuur een e-mail naar info@sgnm.nl.
Bron | B-open en MarketResponse
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.