SGNM
SGNM
Door
SGNM
Omnichannel Marketingbureau
Geplaatst op
10/2020
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws
Door
SGNM
Omnichannel Marketingbureau
Geplaatst op
10/2020
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws

De emmerbrigade: niet voor brandjes blussen, maar voor contentmarketing!

Hoe houd je de aandacht van je lezers vast? Hoe zorg je ervoor dat ze door blijven lezen? Copywriters, contentmarketeers en andere schrijvers hebben bepaalde technieken tot hun beschikking om de lezer door te laten lezen tot het eind van de pagina.

Hoe houd je de aandacht van je lezers vast? Hoe zorg je ervoor dat ze door blijven lezen? Copywriters, contentmarketeers en andere schrijvers hebben bepaalde technieken tot hun beschikking om de lezer door te laten lezen tot het eind van de pagina. Een van die technieken is de ‘emmerbrigade’ (bucket brigade), ook wel de menselijke ketting genoemd.

De wat? Emmerbrigade?

Waarschijnlijk denk je nu aan de tijden dat mensen nog menselijke kettingen vormden en elkaar emmers met water doorgaven om branden te blussen. Gelukkig is dat in Nederland (meestal) niet meer nodig. Brand heeft weinig met contentmarketing te maken. Waar heb ik het nu dan wel over?

Het zit zo:

Het menselijk brein houdt van afgeronde dingen, niet van open eindjes. Als je een zin niet afmaakt of een vraag stelt aan het eind van een alinea, wil het brein van je lezer heel graag verder lezen. Om dat open einde of die vraag te kunnen sluiten. En wat gebeurt er dan?

Precies. Elke keer als je dat doet, verleid je de lezer om toch net een stukje verder te lezen! Zo trek je hem of haar mee je verhaal door, tot aan het eind. En hoe doe je dat dan precies?

Je kunt bijvoorbeeld de volgende zinnen/woorden gebruiken:

  • Het zit zo:
  • Wacht, het wordt nog beter/erger...
  • Ik leg het je uit:
  • Maar er is nog meer…

Dit lijstje komt van Geraldine O’Sullivan, die de ‘bucket brigade’ in een artikel noemt als één van zes technieken om je lezer op je pagina te houden (interessant lijstje om eens te lezen, trouwens).

Maar er zijn nog veel meer opties:

  • Alsof dat nog niet genoeg is…
  • Misschien vraag je je weleens af...
  • Denk er maar eens over na:
  • Het goede/slechte nieuws:
  • Aan de ene kant...
  • Aan de andere kant...
  • Wat blijkt nou?

En dit zijn nog maar een paar van de vele mogelijkheden...Waar je wel op moet letten:

Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je verhaal nog goed leesbaar blijft, en dat het past bij je gekozen contentvorm. Ik zie de emmerbrigade-techniek heel vaak worden toegepast op social media. Met name een aantal copywriters die ik volg op LinkedIn schrijven vrijwel elk bericht op deze manier. Dat kan op LinkedIn dan ook heel goed. Het is een vluchtig platform, waarbij je mensen echt moet verleiden om jouw bericht te lezen en niet verder te scrollen. Maar schrijf je een whitepaper vol belangrijke informatie? Dan zou ik dit niet aanraden. Iemand die een whitepaper downloadt, is waarschijnlijk toch al geïnteresseerd en hoeft minder te worden gestimuleerd om verder te blijven lezen (als de inhoud interessant genoeg is tenminste).

En dan als laatst nog even het volgende:Hoeveel bucket bridages kun je ontdekken in mijn tekst? Probeer deze techniek zelf ook eens toe te passen en kijk wat het je oplevert!

Download onze brochure om meer te weten over onze marketing­dienstverlening

Naam
Telefoon
E-mailadres
Dank je! We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Download hier de brochure
Oeps! Er is iets misgegaan bij het verzenden van het formulier. Probeer het handmatig via: info@sgnm.nl
SGNM kantoorruimte met medewerkers
Met cookies en technieken die daarop lijken helpen we je beter en persoonlijker. Dankzij functionele cookies werkt de website goed. Ze hebben ook een analytische functie. Zo maken we de website elke dag een beetje beter. We laten je graag nuttige advertenties zien. Daarom gebruiken we technologie om je gedrag binnen en buiten onze website te volgen. Dat doen we op een anonieme manier. Meer weten? Lees hier alles over onze cookie- en privacyverklaring. Klik op ‘Oké’ om te accepteren. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies en gebruiken we technieken die daarop lijken. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen op de voorkeuren pagina.