In een wereld die razendsnel verandert, blijft de magie van een goed verhaal onveranderd. Een goed verhaal kan mensen urenlang boeien en wordt besproken bij de koffieautomaat of de kringverjaardag. Soms wordt het zelfs onderdeel van iemands identiteit, denk maar aan de gekte rondom Game Of Thrones.
Een goed verhaal. We zijn er gek op. Terwijl enerzijds een ontwikkeling gaande is waar onze aandachtsspanne korter en korter wordt, kan anderzijds een goede Netflix serie nog steeds 10 seizoenen lang onze aandacht vasthouden.
In een wereld die razendsnel verandert, blijft de magie van een goed verhaal onveranderd. Een goed verhaal kan mensen urenlang boeien en wordt besproken bij de koffieautomaat of de kringverjaardag. Soms wordt het zelfs onderdeel van iemands identiteit, denk maar aan de gekte rondom Game Of Thrones. De uitdaging voor vertellers, zoals marketeers en communicatiespecialisten, is om krachtige verhalen te vertellen die hun publiek raken. Verhalen die ervoor zorgen dat een scrollende duim heel even pauzeert omdat iemands aandacht wordt getrokken. Als het gaat om emoties en creativiteit is een robot niet het eerste hulpmiddel waar je aan zou denken. Toch wil ik in dit artikel uitleggen hoe je kunstmatige intelligentie kunt gebruiken om meer krachtige verhalen over je merk te vertellen.
Om te beginnen, waarom zouden marketeers de hulp van AI nodig hebben.
Veel marketeers of brand managers gebruiken technologie om gecreëerde content te verspreiden en te meten hoe er op wordt gereageerd. Technologie wordt echter nog weinig gebruikt om een verhaal te creëren. AI kan marketeers en communicatieprofessionals ondersteunen en helpen bij die eerste stap. Het helpt je je doelgroep beter te leren kennen en daar je verhaal omheen te schrijven.
Zo’n beetje ieder bedrijf heeft wel een idee op welke doelgroep ze zich richten: leeftijd, gezinssituatie, opleidingsniveau. Maar mensen zijn meer dan alleen hun demografische kenmerken.
Martin Adams van Codec beveelt daarom aan om ‘tribes’ te identificeren. Dit zijn groepen individuen met gedeelde manier van denken, een bepaalde lifestyle of gemeenschappelijke ervaringen.
Met tribes heb je een veel grotere kans om je publiek te raken. Want het feit dat jij en je buurman allebei 34 zijn en dezelfde postcode hebben, betekent niet dat jullie dezelfde interesses hebben. Dankzij digitalisering komen mensen wereldwijd met dezelfde informatie in aanraking. Daardoor heb jij misschien wel dezelfde interesses als iemand die 20 jaar ouder is en in Japan woont.
Digitalisering heeft het mogelijk gemaakt om online gedrag in kaart te brengen en te analyseren. Waar het voor ons zo goed als onmogelijk is om patronen te ontdekken in de duizenden datapunten van consumenten online, maakt kunstmatige intelligentie dit wel mogelijk. Zo zie je bijvoorbeeld binnen de targeting van Google en Facebook ads steeds meer mogelijkheden om op gedragingen en lifestyle kenmerken te targetten. Ook ‘lookalike audiences’ maken het mogelijk om doelgroepen te vinden waar je wellicht niet aan gedacht had.
AI kan je helpen om te begrijpen wat jouw ‘tribe’ interessant vindt, buiten jouw merk of product. Creëer daar content omheen, om jouw merk te plaatsen in het gebied waar de interesse ligt. Maak geen marketingcampagne met als enig doel het gedrag van je publiek te onderbreken. Zorg in plaats daarvan dat je onderdeel wordt van hun gedrag. “We need to stop interrupting what people are interested in and BE what people are interested in”, aldus Craig Davis, voormalig Creative Director bij Saatchi & Saatchi.
Unilever heeft succesvol gebruik gemaakt van analyses van het gedrag van hun doelgroep voor Becel. Ze analyseerden dat de doelgroep niet alleen Becel koopt, maar ook andere producten rondom duurzaamheid en gezondheid. Daarom bedachten ze een kookboek met duurzame en gezonde recepten bedacht door bekende chefs.
Concured is een voorbeeld van een applicatie die je kan helpen om interessante onderwerpen te vinden voor jouw merk. Ze analyseren je online volgers, content die je eerder hebt gepubliceerd en soortgelijke content van andere publishers. Zo komen ze met suggesties voor onderwerpen, maar ook voor de beste manieren om je content te verspreiden.
De inzichten uit het vorige punt kun je gebruiken voor je content creatie. AI kan bijvoorbeeld de volgende details identificeren:
Op het recente evenement AI World Summit liet Mars zien hoe zij een banner creëerden met behulp van AI. Ze publiceerden tal van verschillende varianten. Ieder element van de banner werd beoordeeld op het aantal klikken. Zo konden ze een ultieme banner maken door de elementen met de meeste klikken te combineren.
Kunstmatige intelligentie kan dus geautomatiseerd bepalen welke visuals, welk woordgebruik en welke formats het beste aanslaan en content hierop optimaliseren. Stel je eens voor wat dit betekent voor je content marketing.
Met behulp van AI kunnen merkverhalen beter, rijker, persoonlijker worden. En de manier waarop ze verteld worden interactiever. Het lijkt nu misschien nog toekomstmuziek. Maar met de huidige snelheid van technologische ontwikkelingen is het sneller hier dan je verwacht. Begin daarom nu vast met nadenken over wat AI kan betekenen voor je merk en je bedrijf. Hulp hierbij nodig? We helpen je graag!
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.