Influencer marketing. Het fenomeen waarbij invloedrijke personen worden ingezet om een product of merk te promoten is inmiddels niet meer uit de moderne marketingwereld weg te denken.
Influencer marketing. Het fenomeen waarbij invloedrijke personen worden ingezet om een product of merk te promoten is inmiddels niet meer uit de moderne marketingwereld weg te denken. Influencers maken voornamelijk gebruik van video advertenties. Video-content levert in de basis een hoge klikfrequentie en veel engagement op en biedt daarom veel kansen voor bedrijven. Een interessante marketingtactiek, zou je denken. Helaas wordt dit vaak op een sociaal onwenselijke manier naar buiten gebracht. Vloggers lijken namelijk massaal de reclameregels voor sluikreclame te overtreden.
Het Financieele Dagblad heeft onlangs een onderzoek uitgevoerd onder tientallen Nederlandse Vloggers. Hieruit blijkt dat een groot deel van de influencers (vloggers) vaak niet of niet duidelijk vermeldt of ze geld of gratis producten krijgen in ruil voor hun video-content. Stichting Reclame Code heeft regels voor sluikreclame opgesteld om consumenten te beschermen tegen misleiding. Hierbij is het overtreden van deze regels niet bij de wet verboden, maar wordt het als sociaal onwenselijk beschouwd.
Momenteel wordt er aan een nieuwe Mediawet gewerkt waarmee sluikreclame op YouTube verboden zal worden. Echter, de Mediawet zal niet opgaan voor video-content op Instagram. Dit nieuws verbaasde mij enorm. Juist op een platform zoals Instagram wordt er ontzettend veel geadverteerd via video’s van influencers.
Ik onderzocht voor mijn master thesis in 2018 de invloed van sponsormeldingen op onder andere merkperceptie. Hieruit bleek dat ook wanneer je aangeeft dat content gesponsord is, die content hetzelfde effect heeft op merkperceptie als organische content. De extra transparantie wordt dus eerder gewaardeerd dan dat het negatieve invloed heeft.
Nu probeer ik niet een samenwerking met influencers te ontmoedigen, aangezien influencer marketing wel degelijk een effectieve strategie is. Maar ik adviseer juist om bij eventuele video-promoties door influencers rekening te houden met de regels opgesteld door Stichting Reclame Code. Je voorkomt zo eventuele boetes op YouTube. En mensen stellen transparantie nu eenmaal op prijs en worden niet graag misleid.
Ontdek hier meer informatie over de Reclame Code.
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.