SGNM
SGNM
Door
Arie van Loopik
Managing Director
Geplaatst op
09/2019
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws
Door
Arie van Loopik
Managing Director
Geplaatst op
09/2019
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws

Influencer marketing en sluikreclame

Influencer marketing. Het fenomeen waarbij invloedrijke personen worden ingezet om een product of merk te promoten is inmiddels niet meer uit de moderne marketingwereld weg te denken.

Influencer marketing toepassen? Houd rekening met naleving van de regels voor sluikreclame.

Influencer marketing. Het fenomeen waarbij invloedrijke personen worden ingezet om een product of merk te promoten is inmiddels niet meer uit de moderne marketingwereld weg te denken. Influencers maken voornamelijk gebruik van video advertenties. Video-content levert in de basis een hoge klikfrequentie en veel engagement op en biedt daarom veel kansen voor bedrijven. Een interessante marketingtactiek, zou je denken. Helaas wordt dit vaak op een sociaal onwenselijke manier naar buiten gebracht. Vloggers lijken namelijk massaal de reclameregels voor sluikreclame te overtreden.

Het Financieele Dagblad heeft onlangs een onderzoek uitgevoerd onder tientallen Nederlandse Vloggers. Hieruit blijkt dat een groot deel van de influencers (vloggers) vaak niet of niet duidelijk vermeldt of ze geld of gratis producten krijgen in ruil voor hun video-content. Stichting Reclame Code heeft regels voor sluikreclame opgesteld om consumenten te beschermen tegen misleiding. Hierbij is het overtreden van deze regels niet bij de wet verboden, maar wordt het als sociaal onwenselijk beschouwd.

Momenteel wordt er aan een nieuwe Mediawet gewerkt waarmee sluikreclame op YouTube verboden zal worden. Echter, de Mediawet zal niet opgaan voor video-content op Instagram. Dit nieuws verbaasde mij enorm. Juist op een platform zoals Instagram wordt er ontzettend veel geadverteerd via video’s van influencers.

Ik onderzocht voor mijn master thesis in 2018 de invloed van sponsormeldingen op onder andere merkperceptie. Hieruit bleek dat ook wanneer je aangeeft dat content gesponsord is, die content hetzelfde effect heeft op merkperceptie als organische content. De extra transparantie wordt dus eerder gewaardeerd dan dat het negatieve invloed heeft.

Nu probeer ik niet een samenwerking met influencers te ontmoedigen, aangezien influencer marketing wel degelijk een effectieve strategie is. Maar ik adviseer juist om bij eventuele video-promoties door influencers rekening te houden met de regels opgesteld door Stichting Reclame Code. Je voorkomt zo eventuele boetes op YouTube. En mensen stellen transparantie nu eenmaal op prijs en worden niet graag misleid.

Ontdek hier meer informatie over de Reclame Code.

Download onze brochure om meer te weten over onze marketing­dienstverlening

Naam
Telefoon
E-mailadres
Dank je! We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Download hier de brochure
Oeps! Er is iets misgegaan bij het verzenden van het formulier. Probeer het handmatig via: info@sgnm.nl
SGNM kantoorruimte met medewerkers
Met cookies en technieken die daarop lijken helpen we je beter en persoonlijker. Dankzij functionele cookies werkt de website goed. Ze hebben ook een analytische functie. Zo maken we de website elke dag een beetje beter. We laten je graag nuttige advertenties zien. Daarom gebruiken we technologie om je gedrag binnen en buiten onze website te volgen. Dat doen we op een anonieme manier. Meer weten? Lees hier alles over onze cookie- en privacyverklaring. Klik op ‘Oké’ om te accepteren. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies en gebruiken we technieken die daarop lijken. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen op de voorkeuren pagina.