Marketing mix modelling wordt ook wel MMM of media mix modelling genoemd. Deze termen hebben dezelfde betekenis. MMM is een techniek waarmee marketeers de impact van hun verschillende marketingactiviteiten kunnen meten.
Marketing mix modelling wordt ook wel MMM of media mix modelling genoemd. Deze termen hebben dezelfde betekenis. MMM is een techniek waarmee marketeers de impact van hun verschillende marketingactiviteiten kunnen meten. Op deze manier bepalen ze hoe verschillende variabelen bijdragen aan hun marketingdoelen. Een voorbeeld van een doel dat door veel marketeers wordt nagestreefd is bijvoorbeeld conversies genereren. Ik leg je uit wat de voordelen van MMM zijn.
Gebruikmaken van marketing mix modelling levert veel waardevolle informatie op voor jouw organisatie.
Door middel van MMM kun je onderscheid maken tussen de impact van verschillende factoren. Dit kunnen zowel marketingfactoren als andere factoren zijn. Marketingfactoren zijn bijvoorbeeld verschillende kanalen, campagnes en de intensiteit hiervan. Andere factoren variëren per branche, voorbeelden hiervan zijn: prijs, promoties, distributie en seizoensgebondenheid.Voorbeeldvragen die je door middel van marketing mix modelling kunt beantwoorden:
Het model laat niet alleen de huidige ROI en de kosten per resultaat zien. Door de historische data kun je ook nauwkeurige voorspellingen doen over de toekomst. Het model gebruik je om verschillende scenario's te plannen en toekomstgerichte optimalisaties uit te voeren.Voorbeeldvragen die je door middel van marketing mix modelling kunt beantwoorden:
Het model kan bedrijven helpen bij het nemen van beslissingen die verder reiken dan alleen marketing. Dit doe je met behulp van scenarioplanning en prognoses.Voorbeeldvragen die je door middel van marketing mix modelling kunt beantwoorden:
Marketing mix modelling is gebaseerd op historische data. Als je al een langere tijd data verzamelt, zal dit model dus beter tot zijn recht komen. Toch leveren in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst. Hierdoor is dit model nooit helemaal waterdicht. De meest gebruikelijke manier om de prestaties van het model te beoordelen, is door de werkelijke verkoop te vergelijken met de voorspelde verkoop. Hoe beter het model de prestaties in de echte wereld heeft voorspeld, hoe betrouwbaarder het model zal zijn in de toekomst. Blijf daarom altijd jouw marketing mix modellen optimaliseren en houd ze up-to-date.
Wil jij meer informatie over marketing mix modelling? Of wil je meer weten over de manier waarop jouw bedrijf dit het beste in kan zetten? Wij geven je graag persoonlijk advies. Neem contact met ons op via:
E-mail: info@sgnm.nl
Tel: 085 – 00 30 334
Bovenstaande informatie is gebaseerd op de Facebook eLearning module: Evaluate Your Marketing Strategy with Marketing Mix Models.
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.