SGNM
SGNM
Door
Muriël Baack
Omnichannel Marketeer
Geplaatst op
05/2020
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws
Door
Muriël Baack
Omnichannel Marketeer
Geplaatst op
05/2020
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws

Employee advocacy en online recruitment: zo pak je het aan

Met employee advocacy trek je niet alleen klanten aan, maar ook werknemers. Benieuwd hoe je van jouw medewerkers merkambassadeurs maakt op de arbeidsmarkt?

‘Wat jouw merk een merk maakt, is de optelsom van de mensen die in dat merk werken’. Onlangs bekeek ik een online webinar over employee advocacy, gegeven door Marieke Pijler. In dit webinar legt ze uit waarom medewerkers de beste ambassadeurs zijn voor jouw merk. Door vanuit je eigen kenmerkende persoonlijkheid contact te maken met je publiek vergroot je niet alleen het bereik van je merk, maar ook het imago en de authenticiteit. Dit doe je door medewerkers zelf aan het woord te laten.

De focus in het webinar lag op aantrekken van nieuwe klanten, maar employee advocacy kun je zeker ook inzetten om nieuwe werknemers aan te trekken. In dit artikel leg ik je uit hoe je de belangrijkste learnings uit het webinar toepast om nieuw talent te werven en waarom je juist nu hiermee wilt beginnen.

Maak van je medewerkers ambassadeurs van je employer brand tijdens de coronacrisis

Het coronavirus heeft grote impact op veel bedrijven. Consumenten gedragen zich anders en producten kunnen niet altijd meer worden geleverd. Maar ook op het gebied van recruitment heeft het coronavirus grote impact; waar sommige organisaties hun vacatures intrekken, zijn andere organisaties hard op zoek naar nieuw talent. In beide gevallen is het belangrijk om juist in deze tijd de zichtbaarheid van jouw employer brand te behouden. Ofwel om direct nieuwe kandidaten te werven en top-of-mind te blijven, ofwel om straks na de crisis niet achteraan in de rij te staan. Blijf je potentiële kandidaten continu enthousiasmeren en blijf aan je employer brand werken.

Steeds meer organisaties zien welke kansen er liggen in de sociale netwerken van medewerkers. Het bereik van eerlijke, authentieke en enthousiaste medewerkers is veelal groter dan het bereik van bedrijven via social media. En zeker nu meer mensen thuis zitten en de uren die mensen gebruik maken van social media aanzienlijk toenemen, biedt employee advocacy kansen.

Wat is employee advocacy?

Employee advocacy is de promotie van een organisatie door haar werknemers op hun eigen sociale netwerken. Je zet medewerkers hierbij in als ambassadeurs van het bedrijf. Marieke Pijler beschrijft Employee advocacy in het webinar als volgt:"Bij employee advocacy werk je samen met medewerkers om op een authentieke manier de boodschap van je merk over te brengen. Het liefst op social media. Met employee advocacy kun je dus je netwerk en bereik vergroten, door van je medewerkers merkambassadeurs en social influencer te maken".

Zoals ik al eerder zei trek je met employee advocacy niet alleen nieuwe klanten aan, maar ook nieuwe werknemers. Bestaande medewerkers weten namelijk precies hoe het is om te werken bij jouw organisatie, en kunnen dus nieuwe potentiële kandidaten vertellen wat het werken bij de organisatie zo leuk maakt, hoe de cultuur is op het werk en waarom iemand voor deze organisatie moet kiezen. Door deze content te delen weet een potentiële kandidaat of de organisatie aansluit bij zijn of haar wensen en eisen.

Waarom zet je employee advocacy in?

Tegenwoordig is er een enorme stroom van content op socialmediakanalen. Hoe val je met jouw content op hiertussen? Zoals Marieke Pijler aangeeft in haar webinar zien we dat mensen het liefst zakendoen met mensen. Daarnaast worden authenticiteit, eerlijkheid en vertrouwen steeds belangrijker. Door medewerkers in te zetten als ambassadeurs creëer je een eerlijk beeld van jouw organisatie als werkgever en trek je de aandacht door de menselijke connectie.

Zoals ik al eerder aangaf worden op socialmediakanalen enthousiaste en eerlijke verhalen van medewerkers steeds meer gewaardeerd ten opzichte van berichten die via een organisatie worden gedeeld. Ook hebben medewerkers vaak vele connecties die qua profiel overeenkomen, en wellicht ook geïnteresseerd zijn in een baan bij jouw organisatie.

De basis stappen

Employee advocacy implementeren is een proces waarbij een doordachte aanpak van groot belang is om de kans van slagen te vergroten. Medewerkers zijn niet zomaar in te zetten als marketingmateriaal. Zorg ervoor dat je echt samen met mensen aan het employer brand werkt. Dit doe je aan de hand van de volgende stappen:

Stap 1. Doelen en thema’s bepalen

Bepaal als eerste welke doelen je als organisatie hebt bij de implementatie van employee advocacy. Wat wil je hiermee bereiken? Wil je bijvoorbeeld dat meer mensen afweten van het bestaan van jouw organisatie? Wil je jouw organisatie neerzetten als een aantrekkelijke werkgever? En zo ja, voor wie? Of is het je doel om een specifieke functie in te vullen? Door vooraf doelstellingen te formuleren, kun je achteraf nagaan in hoeverre dit doel behaald is, en hoe employee advocacy hieraan bijgedragen heeft. Verbind vervolgens de doelstellingen die je hebt opgesteld aan thema’s. Over welke specifieke thema’s wil je communiceren met je publiek?

Stap 2. Zoek en betrek medewerkers

In de volgende stap ga je na welke medewerkers een goede representatie kunnen geven van de thema’s die je hebt opgesteld. Wil je bijvoorbeeld benadrukken hoe innovatief je organisatie is? Betrek dan bijvoorbeeld een medewerker die heeft meegewerkt aan het ontwikkelen van een nieuw product. Bedenk welke medewerker er voor open staat om mee te doen, en wie hier plezier uit haalt. Om employee advocacy te laten slagen is het van groot belang dat medewerkers gemotiveerd zijn om mee te doen. Door medewerkers te laten zien wat voor henzelf de voordelen zijn om hieraan mee te doen, vergroot je de kans dat zij mee willen werken.

Stap 3: Breng de buitenwereld in kaart

Bij de ontwikkeling van een employee advocacy-strategie is het belangrijk dat je aansluiting vindt bij wat er in de buitenwereld gebeurt. Ga na waar op dit moment op social media over wordt gesproken en wat je concurrenten doen. Aan welke informatie hebben potentiële kandidaten behoefte en waar willen zij graag meer over weten? Gebruik deze informatie als input voor het delen van content.

Stap 4: Train, coach en motiveer medewerkers

Een zeer belangrijk onderdeel van de implementatie van employee advocacy is het coachen van medewerkers. Dit begint bij het uitleggen van wat employee advocacy precies inhoudt, hoe contentmarketing werkt, en wat dit voor de medewerkers zelf oplevert. Ondersteun medewerkers bij de contentproductie door bijvoorbeeld samen thema’s en onderwerpen te bepalen en samen content te creëren in sessies. Bepaal daarnaast samen duidelijke kaders, zodat medewerkers weten wat ze wel en niet kunnen doen.

Stap 5: Meet je succes

Formuleer voor ieder doel dat je hebt opgesteld een heldere doelstelling en verbindt hier KPI’s aan. Gebruik de data om te achterhalen wat werkt en wat niet werkt, verbeter de content continu en creëer zo samen met medewerkers steeds betere resultaten.Wil je meer weten over employee advocacy? Het hele webinar kijk je hier terug.

Download onze brochure om meer te weten over onze marketing­dienstverlening

Naam
Telefoon
E-mailadres
Dank je! We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Download hier de brochure
Oeps! Er is iets misgegaan bij het verzenden van het formulier. Probeer het handmatig via: info@sgnm.nl
SGNM kantoorruimte met medewerkers
Met cookies en technieken die daarop lijken helpen we je beter en persoonlijker. Dankzij functionele cookies werkt de website goed. Ze hebben ook een analytische functie. Zo maken we de website elke dag een beetje beter. We laten je graag nuttige advertenties zien. Daarom gebruiken we technologie om je gedrag binnen en buiten onze website te volgen. Dat doen we op een anonieme manier. Meer weten? Lees hier alles over onze cookie- en privacyverklaring. Klik op ‘Oké’ om te accepteren. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies en gebruiken we technieken die daarop lijken. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen op de voorkeuren pagina.