Als bedrijf wil je graag weten hoe groot de kans is dat een contact een klant gaat worden. Deze vraag kun je beantwoorden met ‘Predictive Lead Scoring’. Voorspellende leadscoring is één van de marketing automation trends van 2020.
Als bedrijf wil je graag weten hoe groot de kans is dat een contact een klant gaat worden. Deze vraag kun je beantwoorden met 'Predictive Lead Scoring'. Voorspellende leadscoring is één van de marketing automation trends van 2020.
Lead scoring is één van de belangrijkste taken van je marketing- en verkoopteam om de juiste klanten en prospects zo efficiënt mogelijk te bereiken. Voorspellende leadscoring brengt de traditionele leadscore-aanpak naar het volgende niveau door big data en machine learning-algoritmen toe te passen. Zo kun je het belangrijkste gedrag van bestaande klanten en prospects evalueren. Vervolgens kun je deze data afzetten tegen een schaal die klanten en prospects kan onderscheiden die meer kans hebben om te converteren. De groep die overblijft zal sneller je producten of diensten afnemen en klant blijven.
Het voorspellende scoreproces begint met het identificeren van gegevens en scorekenmerken die zijn gegenereerd door je bestaande en potentiële klanten.Of het nu conversie, retentie, opbrengst of kwaliteit van de service is, het is belangrijk om een doel te bepalen voor optimalisatie.
De volgende gegevens moet je minimaal verzamelen om het model succesvol te kunnen gebruiken:
Demografische informatie van de klant zoals leeftijd, locatie, functie, branche etc.
Firmografische kenmerken, zoals bedrijfsgrootte, branche en accounttype, etc.
Leg klantactiviteiten vast, waaronder e-mailactiviteit, zoals CTO, CTR, website-activiteit, zoals bezoeken, ingevulde formulieren, productpaginaweergaven of downloads, aanmaken van een account, webinar of evenement aanwezigheid, etc.
Aankoopbedrag, frequentie van aankopen, welke producten er gekocht zijn, etc.
Leg vast via welke kanalen je klanten zijn binnengekomen, zo weet je op welke kanalen je de focus moet leggen en waar nog winst te behalen valt.
Nadat je deze belangrijke gegevens hebt verzameld, moet deze informatie die aan een klant of prospect is gekoppeld, in een systeem geïntegreerd worden dat het voorspellende scoremodel erop kan toepassen. Nu kan de relatie tussen deze geïdentificeerde attributen en het doelgedrag wetenschappelijk geevalueerd worden.
Heb je vragen over dit artikel of ben je benieuwd wat SGNM voor jouw leadgeneratie kan betekenen? Neem dan gerust contact op met:Bronnen: 3 opvallende trends voor marketing automation - Predictive Lead Scoring
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.