Facebook blijft volhouden dat ze niet in de media-industrie zitten, maar zijn toch van plan om in de komende maanden een nieuwstabblad te lanceren. Zullen ze hiermee een ander Trending-topic fiasco afwenden?
Facebook blijft volhouden dat ze niet in de media-industrie zitten, maar zijn toch van plan om in de komende maanden een nieuwstabblad te lanceren. Zullen ze hiermee een ander Trending-topic fiasco afwenden?
Het lijkt erop dat een deel van deze inspanning redactionele richtlijnen omvat - afgedwongen door echte mensen. Met andere woorden, werknemers van Facebook zullen tot op zekere hoogte cureren wat voor nieuws mensen op de site lezen. Facebook heeft, voor een bedrijf die zich naar eigen zeggen niet in de media-industrie beweegt, toch een grote invloed op een grote groep mensen. Dat blijkt wel uit het feit dat sinds vorig jaar ongeveer 43 procent van de Amerikanen hun nieuws op Facebook krijgen. Zorgwekkend, gezien de slechte kwaliteit van het nieuws en het hoge percentage fake-news.
TheInformation.com heeft inzicht gekregen in een aantal redactionele criteria die zijn gepresenteerd aan de onlangs ingehuurde "nieuwscuratoren" van Facebook (d.w.z. redacteuren). De verzameling normen is voldoende voor de gemiddelde persoon om zich af te vragen waarom het bedrijf dit niet eerder heeft geprobeerd. Een aantal voorbeelden van deze redactionele criteria:
- Facebook staat geen koppen toe die godslastering bevatten
- Het bedrijf staat toe dat nieuwsverhalen waarin de herhaalde ethische en technische tekortkomingen van Facebook worden genoemd, worden weergegeven in het tabblad Nieuws. Facebook zegt haar nieuwscuratoren dus expliciet om verhalen die kritisch zijn over hun werkgever niet te censureren. Of dit destijds ook aan het Trending Topics-team is meegegeven is onduidelijk.
Dus hey, dat is een begin. TheInformation.com heeft nog meer interessante weetjes gepubliceerd, afkomstig van een interne Facebook-memo. Zo zullen Facebook-editors wachten tot twee geverifieerde bronnen een brekend verhaal hebben gemeld op basis van een “niet-onderbouwd rapport” voordat zij het verhaal opnemen in de sectie. Nieuwscuratoren van Facebook zullen ook nieuwsartikelen vermijden 'die zijn gemaakt om te provoceren, te verdelen en te polariseren'.Wat dat betekent - en wie beslist wat het betekent - blijft onduidelijk.
TheInformation.com merkt ook op dat de nieuwscuratoren van Facebook prioriteit zullen geven aan 1) lokale nieuwsuitzendingen en 2) verhalen met on-the-record-bronnen in plaats van anonieme bronnen.Hoe dit in de praktijk allemaal zal uitwerken moeten we afwachten. Maar elke interne memo dat wordt uitgegeven en elke "nieuwscurator" die wordt ingehuurd, brengt Facebook een stap dichter bij wat zij het meest vrezen: verantwoording.
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.