Er zijn verschillende aspecten die komen kijken bij webshopoptimalisatie. Aspecten zoals huisstijl, websitesnelheid en websitenavigatie zijn belangrijk om een positieve indruk achter te laten bij de bezoeker. Dit vergroot de kans op een aankoop en zorgt ervoor dat de bezoeker in de toekomst terug zal komen naar jouw website. Om deze aspecten goed in kaart te brengen hebben we voor jou deze 3-delige artikelreeks opgezet.
Er zijn verschillende aspecten die komen kijken bij webshopoptimalisatie. Aspecten zoals huisstijl, websitesnelheid en websitenavigatie zijn belangrijk om een positieve indruk achter te laten bij de bezoeker. Dit vergroot de kans op een aankoop en zorgt ervoor dat de bezoeker in de toekomst terug zal komen naar jouw website. Om deze aspecten goed in kaart te brengen hebben we voor jou deze 3-delige artikelreeks opgezet. In dit eerste deel neem ik je mee door de eerste 3 tips zodat jij je website kunt optimaliseren voor sitenavigatie, betrouwbaarheid en transparantie. Houd onze website en social media goed in de gaten voor het volgende deel, dat binnenkort verschijnt!
Heb je nog geen webshop en ben je momenteel op zoek naar het beste e-commerce platform voor jouw toekomstige webshop? Lees dan mijn vorige artikel, je vindt het hier.
De eerste stap die ik je adviseer te nemen is het werpen van een kritische blik op de reviews van je webshop. Zijn deze goed zichtbaar? Heb je deze überhaupt wel? Tegenwoordig is het erg belangrijk dat je aan je klanten laat zien dat jouw webshop hen op een goede manier behandelt en producten verkoopt die klanten blij maken. Wanneer je dit niet doet, weet de bezoeker niet of hij jou, of de producten die je verkoopt, kan vertrouwen. Bedenk zelf maar: jij kijkt waarschijnlijk ook vaak naar wat andere mensen vinden van bepaalde producten voordat je ze aanschaft.
Zijn de producten die je verkoopt gemakkelijk te vinden op de website? Wanneer de bezoeker meer dan 3 keer moet klikken voordat hij of zij bij de gewenste pagina uitkomt, is de kans groot dat de bezoeker de site verlaat. Mensen zijn online erg ongeduldig en willen snel terecht komen bij waar ze naar op zoek zijn. Zorg er daarom voor dat alle producten binnen 3 clicks te bereiken zijn. Test het zelf! Denk aan een product dat je zelf verkoopt (of van je favoriete webshop) en kijk of het mogelijk is om op de productpagina te komen binnen 3 clicks.
Je kent het vast wel: je hebt na lang zoeken eindelijk precies het product gevonden dat je zocht. Je kijkt in je winkelmandje en bent tevreden met het bedrag dat je moet betalen, totdat je er bij het afrekenen achter komt dat er extra bezorgkosten bovenop komen en dat het product pas over een week geleverd kan worden. Dit is erg vervelend. Zelfs zo vervelend dat je wellicht afhaakt. Om dit bij jouw klanten te voorkomen kun je deze informatie daarom beter tijdig aangeven. Zo weet de bezoeker waar hij aan toe is en wordt hij niet verrast tijdens het afrekenproces.
Dat waren ze dan: de eerste 3 tips van onze reeks over websiteoptimalisatie. Nu heb je handvaten om jouw webshopoptimalisatie een vliegende start te geven. Heb je na het lezen van deze tips nog vragen? Weet je niet goed waar je moet beginnen? Neem contact met ons op, wij helpen je graag om van elke bezoeker een klant te maken!
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.