SGNM
SGNM
Door
Arie van Loopik
Managing Director
Geplaatst op
04/2020
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws
Door
Arie van Loopik
Managing Director
Geplaatst op
04/2020
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws

10 tips om jouw online recruitment succesvol te maken

Het werven van personeel is in de huidige economie geen simpele taak. Het is niet meer recht toe recht aan en online recruitment gaat een steeds grotere rol spelen. Je vacature alleen maar op de corporate website en grote vacaturesites plaatsen is niet meer genoeg. Je ontkomt er niet aan om je ook bezig te houden met personeel werven via social media. Maar wat nou als online recruitment helemaal niet jouw expertise is? Wij geven je graag tips!

Het werven van personeel is in de huidige economie geen simpele taak. Het is niet meer recht toe recht aan en online recruitment gaat een steeds grotere rol spelen. Je vacature alleen maar op de corporate website en grote vacaturesites plaatsen is niet meer genoeg. Je ontkomt er niet aan om je ook bezig te houden met personeel werven via social media. Maar wat nou als online recruitment helemaal niet jouw expertise is? Ik heb een aantal tips voor je op een rijtje gezet die jou helpen de stap te zetten naar het nieuwe werven van personeel!

Tip 1: Meten is weten bij online recruitment

Voer eerst een anoniem, intern tevredenheidsonderzoek uit bij huidige medewerkers. Dit is de beste manier om erachter te komen hoe men het vindt om bij jouw bedrijf te werken. Doe het wel anoniem, want anders is de kans groot dat je geen eerlijke antwoorden krijgt.

Tip 2: Versterk je werkgeversmerk

Als duidelijk is wat de mensen goed en niet goed vinden, doe hier dan wat mee! Verbeter de “slechte” punten en draag het goede in je communicatieboodschap uit naar de arbeidsmarkt. Maak hier slim gebruik van!

Tip 3: Maak gebruik van de juiste kanalen

Vraag eens bij de afdeling marketing welke kanalen je het beste kunt inzetten om de doelgroep zo goed en effectief mogelijk te bereiken. Marketing is daarin gespecialiseerd. Zij doen het namelijk al om de accountmanagers binnen jouw bedrijf te versterken en potentiële klanten te bereiken.

Tip 4: Zorg dat je bedrijf online gevonden wordt

Als je toch bij de marketing verantwoordelijke aan tafel staat, vraag dan ook even hoe het is gesteld met de organische vindbaarheid van de website en de vacaturepagina. Wordt deze bijvoorbeeld wel gevonden in Google? Als iemand in jouw omgeving namelijk “vacature operator” invult in Google, moet jouw bedrijf natuurlijk wel naar boven komen als zoekresultaat.

Tip 5: Creëer een goede landingspagina

Als je uiteindelijk helder hebt welke kanalen je gaat inzetten om de doelgroep het beste te bereiken, dan is het van groot belang om een goed ingerichte landingspagina te hebben. Zo’n pagina moet zijn gericht op conversie (solliciteren) en moet een overtuigende werking hebben.

Tip 6: Houd je vacaturetekst up-to-date

Gebruik geen oude vacatureteksten van drie jaar geleden. Waarschijnlijk is bijna alles veranderd binnen jouw bedrijf. Dan is het raar om een vacaturetekst te pakken die niet overeenkomt met de organisatie zoals die nu is. Het boekje “Werven met Woorden” van Nicole Tadema zal je erg helpen bij het maken van een vacaturetekst. In dit blog kun je een aantal tips vinden voor het schrijven van een goede vacaturetekst.

Tip 7: Maak gebruik van tekst en video

Beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Met zo veel keuze uit bedrijven en vacatures worden sollicitanten verwend. Ze komen alleen aan tafel bij bedrijven die iets uitstralen. Met een vacature video van hooguit één minuut zorg je er direct voor dat sollicitanten op afstand een kijkje kunnen nemen binnen jouw bedrijf. Een onderscheidende en vernieuwende manier van recruitment marketing en het werkt super overtuigend. Zoals te zien op de recruitment video van een van onze klanten.

Tip 8: Reageer snel en goed op vragen en sollicitaties!

De beste medewerkers hebben tegenwoordig veel keuze en worden door andere bedrijven flink in de watten gelegd. Zorg dat je in ieder geval snel reageert als er iemand heeft gesolliciteerd. Als iemand veel keuze heeft uit bedrijven dan is de kans kleiner dat hij of zij juist bij jou gaat werken. Binnen één werkdag reageren is voldoende.

Tip 9: Ook je offline presentatie is heel belangrijk

Het kan online allemaal goed geregeld zijn. Je website is top, er komen voldoende sollicitanten binnen, dus niets om je zorgen over te maken. Let dan nog even op één ding: hoe ervaren sollicitanten het als ze daadwerkelijk naar binnen stappen bij jouw bedrijf? Als de receptioniste bijvoorbeeld chagrijnig is en een sollicitant niet goed ontvangt, geeft dit direct een negatieve indruk van jouw organisatie. De candidate journey moet kloppen.

Tip 10: Evalueer en leer van je campagne

Het evalueren van eerdere wervingscampagnes kan je weer helpen om de volgende nog beter in te richten. Het is even werk, maar het werven van personeel kost nou eenmaal tijd. Evalueren helpt je erbij om inzicht te krijgen. Wees kritisch!

Kortom, er zijn veel mogelijkheden voor (online) recruitment. Ik kan me goed voorstellen dat je niet voor alles tijd hebt of het lastig vindt om er zelf aan te beginnen. Wil je graag weten hoe ik je kan ondersteunen in jouw personeelswerving of ontvang je graag advies? Neem dan contact op!

                               
                               

Download onze brochure om meer te weten over onze marketing­dienstverlening

Naam
Telefoon
E-mailadres
Dank je! We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Download hier de brochure
Oeps! Er is iets misgegaan bij het verzenden van het formulier. Probeer het handmatig via: info@sgnm.nl
SGNM kantoorruimte met medewerkers
Met cookies en technieken die daarop lijken helpen we je beter en persoonlijker. Dankzij functionele cookies werkt de website goed. Ze hebben ook een analytische functie. Zo maken we de website elke dag een beetje beter. We laten je graag nuttige advertenties zien. Daarom gebruiken we technologie om je gedrag binnen en buiten onze website te volgen. Dat doen we op een anonieme manier. Meer weten? Lees hier alles over onze cookie- en privacyverklaring. Klik op ‘Oké’ om te accepteren. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies en gebruiken we technieken die daarop lijken. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen op de voorkeuren pagina.