Het werven van personeel is in de huidige economie geen simpele taak. Het is niet meer recht toe recht aan en online recruitment gaat een steeds grotere rol spelen. Je vacature alleen maar op de corporate website en grote vacaturesites plaatsen is niet meer genoeg. Je ontkomt er niet aan om je ook bezig te houden met personeel werven via social media. Maar wat nou als online recruitment helemaal niet jouw expertise is? Wij geven je graag tips!
Het werven van personeel is in de huidige economie geen simpele taak. Het is niet meer recht toe recht aan en online recruitment gaat een steeds grotere rol spelen. Je vacature alleen maar op de corporate website en grote vacaturesites plaatsen is niet meer genoeg. Je ontkomt er niet aan om je ook bezig te houden met personeel werven via social media. Maar wat nou als online recruitment helemaal niet jouw expertise is? Ik heb een aantal tips voor je op een rijtje gezet die jou helpen de stap te zetten naar het nieuwe werven van personeel!
Voer eerst een anoniem, intern tevredenheidsonderzoek uit bij huidige medewerkers. Dit is de beste manier om erachter te komen hoe men het vindt om bij jouw bedrijf te werken. Doe het wel anoniem, want anders is de kans groot dat je geen eerlijke antwoorden krijgt.
Als duidelijk is wat de mensen goed en niet goed vinden, doe hier dan wat mee! Verbeter de “slechte” punten en draag het goede in je communicatieboodschap uit naar de arbeidsmarkt. Maak hier slim gebruik van!
Vraag eens bij de afdeling marketing welke kanalen je het beste kunt inzetten om de doelgroep zo goed en effectief mogelijk te bereiken. Marketing is daarin gespecialiseerd. Zij doen het namelijk al om de accountmanagers binnen jouw bedrijf te versterken en potentiële klanten te bereiken.
Als je toch bij de marketing verantwoordelijke aan tafel staat, vraag dan ook even hoe het is gesteld met de organische vindbaarheid van de website en de vacaturepagina. Wordt deze bijvoorbeeld wel gevonden in Google? Als iemand in jouw omgeving namelijk “vacature operator” invult in Google, moet jouw bedrijf natuurlijk wel naar boven komen als zoekresultaat.
Als je uiteindelijk helder hebt welke kanalen je gaat inzetten om de doelgroep het beste te bereiken, dan is het van groot belang om een goed ingerichte landingspagina te hebben. Zo’n pagina moet zijn gericht op conversie (solliciteren) en moet een overtuigende werking hebben.
Gebruik geen oude vacatureteksten van drie jaar geleden. Waarschijnlijk is bijna alles veranderd binnen jouw bedrijf. Dan is het raar om een vacaturetekst te pakken die niet overeenkomt met de organisatie zoals die nu is. Het boekje “Werven met Woorden” van Nicole Tadema zal je erg helpen bij het maken van een vacaturetekst. In dit blog kun je een aantal tips vinden voor het schrijven van een goede vacaturetekst.
Beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Met zo veel keuze uit bedrijven en vacatures worden sollicitanten verwend. Ze komen alleen aan tafel bij bedrijven die iets uitstralen. Met een vacature video van hooguit één minuut zorg je er direct voor dat sollicitanten op afstand een kijkje kunnen nemen binnen jouw bedrijf. Een onderscheidende en vernieuwende manier van recruitment marketing en het werkt super overtuigend. Zoals te zien op de recruitment video van een van onze klanten.
De beste medewerkers hebben tegenwoordig veel keuze en worden door andere bedrijven flink in de watten gelegd. Zorg dat je in ieder geval snel reageert als er iemand heeft gesolliciteerd. Als iemand veel keuze heeft uit bedrijven dan is de kans kleiner dat hij of zij juist bij jou gaat werken. Binnen één werkdag reageren is voldoende.
Het kan online allemaal goed geregeld zijn. Je website is top, er komen voldoende sollicitanten binnen, dus niets om je zorgen over te maken. Let dan nog even op één ding: hoe ervaren sollicitanten het als ze daadwerkelijk naar binnen stappen bij jouw bedrijf? Als de receptioniste bijvoorbeeld chagrijnig is en een sollicitant niet goed ontvangt, geeft dit direct een negatieve indruk van jouw organisatie. De candidate journey moet kloppen.
Het evalueren van eerdere wervingscampagnes kan je weer helpen om de volgende nog beter in te richten. Het is even werk, maar het werven van personeel kost nou eenmaal tijd. Evalueren helpt je erbij om inzicht te krijgen. Wees kritisch!
Kortom, er zijn veel mogelijkheden voor (online) recruitment. Ik kan me goed voorstellen dat je niet voor alles tijd hebt of het lastig vindt om er zelf aan te beginnen. Wil je graag weten hoe ik je kan ondersteunen in jouw personeelswerving of ontvang je graag advies? Neem dan contact op!
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.