Stel de kandidaat centraal in jouw recruitment strategie. Met een chatbot verbeter je de interactie die kandidaten hebben met jouw bedrijf. Lees verder hoe.
Het is van groot belang om de kandidaat centraal te stellen in het recruitment proces, zeker in deze tijd waarin de concurrentie om toptalent hevig is. Door nieuwe technologieën in te zetten zoals artificial intelligence en het implementeren van chatbots ondersteun je niet alleen recruiters maar verbeter je ook de interactie die kandidaten hebben met jouw bedrijf aanzienlijk.
Niets is vervelender voor een kandidaat dan om uren bezig te zijn met het invullen en versturen van een sollicitatie, waar hij of zij vervolgens weken niets meer van hoort. Dit komt zijn of haar commitment met het bedrijf niet ten goede en de kans is groot dat hij of zij deze negatieve ervaring deelt met anderen.
Een oplossing voor dit probleem dat tegenwoordig steeds meer in opkomst is, is de chatbot. Een lang sollicitatie formulier is te vervangen door (de meer persoonlijke) vragen die een chatbot stelt via tekstberichten. Daarnaast is het mogelijk dat de chatbot regelmatig kandidaten updates geeft over de status van de sollicitatie. De kandidaat weet zo beter waar hij of zij aan toe is en het proces wordt eenvoudiger en minder belastend, waardoor het aantal sollicitaties toeneemt.
Er is een steeds grotere behoefte bij kandidaten om via mobiel te solliciteren. Door kandidaten te laten kiezen tussen verschillende opties - bijvoorbeeld Facebook, whatsapp en de chat op de website- zorg je ervoor dat kandidaten zich meer op hun gemak voelen bij het sollicitatieproces en sneller overgaan tot actie.
Hoewel een chatbot zeer geschikt is om de ervaring te verbeteren van kandidaten die zich verder in de candidate journey bevinden, is een chatbot ook zeer geschikt om kandidaten die zich aan het begin van deze reis bevinden te ondersteunen in hun zoektocht.Een chatbot op een vacaturesite beantwoordt op een laagdrempelige manier vragen die kandidaten hebben, ook buiten werktijd. Een chatbot voorziet potentiële kandidaten van relevante informatie over bijvoorbeeld carrièremogelijkheden, het bedrijf en de medewerkers. Nadat deze vragen beantwoord zijn, stelt de chatbot ook nog enkele vragen om relevante gegevens te verzamelen zoals naam, telefoonnummer, adres en werkervaring. Gebruik deze gegevens vervolgens om op een later moment opnieuw contact te leggen met de kandidaat en hem of haar aan te sporen om te solliciteren of op gesprek te komen.
Ga het recruitment proces van jouw bedrijf eens na door de ogen van de kandidaat: is de drempel momenteel hoog om contact te leggen en staan zijn of haar behoeftes wel centraal?Wij helpen je graag om erachter te komen hoe een chatbot jouw recruitment proces voor zowel de kandidaat als medewerkers vergemakkelijkt. Neem gerust contact op met:
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.