Virtueel betalen via iDEAL, Tikkie of Wallet (digitale portemonnee) op een mobiel apparaat werd lange tijd geweken. Klanten waren bang om de controle kwijt te raken. Tegenwoordig staan we een stuk positiever tegenover virtuele betalingen.
Virtueel betalen via iDEAL, Tikkie of Wallet (digitale portemonnee) op een mobiel apparaat werd lange tijd geweken. Klanten waren bang om de controle kwijt te raken. Daarnaast werd gedacht dat het frauderisico met virtueel betalen aanzienlijk verhoogd werd.
Tegenwoordig staan we een stuk positiever tegenover virtuele betalingen. Een groot deel van de Nederlandse consumenten (volgens Thuiswinkel 96%) is al heel comfortabel bij het bestellen en betalen van online goederen.
Ook de betaaldiensten zoals Apple, Samsung en Android Pay nemen toe in populariteit. Deze betalingsdiensten worden ook wel ‘Wallets’ genoemd en maken betalen veilig, snel en gemakkelijk voor consumenten.
Zelf maak ik al een tijdje gebruik van Apple Pay op mijn smartphone en smartwatch. Hierdoor is het niet meer nodig om overal mijn portemonnee mee te nemen. Met Face-ID op mijn iPhone en een toegangscode op mijn smartwatch wordt mij een veilige betaling gegarandeerd en ben ik slechts 2 klikken verwijderd van een betaling.
Des te opmerkelijker vind ik het nieuws dat ABN AMRO stopt met zijn Android Pay Wallet applicatie. Hoewel concullega’s zoals Rabobank net om de hoek komen kijken. Reden van deze beslissing is dat te weinig klanten (5%) gebruik maken van de dienst en de kosten te hoog zijn om het te blijven doorvoeren. Veel consumenten reageren heftig op het nieuws en dreigen te switchen naar een andere bank. Of en welk alternatief ABN gaat bieden, daar wordt hevig over gespeculeerd.
Wat vind jij, is dit een slimme move van ABN Amro?
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.