Digitaal beschikt een (B2B) klant over zeeën aan informatie. Hierdoor duurt het aankoopproces langer en krijgt de marketeer een grotere rol in het salesproces, namelijk in het vinden en binden van potentiële klanten.
Digitaal beschikt een (B2B) klant over zeeën aan informatie. Hierdoor duurt het aankoopproces langer en krijgt de marketeer een grotere rol in het salesproces, namelijk in het vinden en binden van potentiële klanten. Een klant heeft door het langere salestraject veel meer contactmomenten met je organisatie nodig voordat hij of zij overgaat tot een aankoop. Een marketeer vindt en verbindt een potentiële klant door middel van branding, het uitdragen van de positionering, zichtbaarheid (SEO en SEA) en uiteindelijk leadgeneratie.
De nadruk bij B2B-marketing lag voorheen alleen op het generen van leads en die van de salesafdeling op het opvolgen hiervan. Een intensieve samenwerking tussen beide afdeling lijkt vanzelfsprekend, maar er zit in werkelijkheid vaak een grote kloof tussen de twee. Daar lijkt nu verandering in te komen door een nieuwe rol binnen de salesafdeling: inside sales.
Een inside sales maakt gebruik van data om leads te managen en kwalificeren. Vanuit data-tools leert hij of zij de behoeften van potentiële klanten steeds beter kennen (leadkwalificatie) en leidt deze daarna op tot klant (leadmanagement), via verschillende contactmomenten. Marketing ondersteunt de inside sales door leads ‘warm’ te houden via die verschillende contactmomenten en door content te verspreiden die antwoord geeft op de ‘vragen’ die potentiële klanten hebben.
Wat het resultaat is dat je haalt uit een intensieve samenwerking? Effectieve verkoop aan de juiste klanten! Hoe je precies te werk gaat? Dat lees je hier! https://bit.ly/2BYenON
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.