De menustructuur van je website: het klinkt simpel, maar is een essentieel onderdeel van je digitale strategie. Dat je navigatiestructuur goed in elkaar zit, is namelijk zowel voor SEO als voor een goede gebruikerservaring (en dus je conversies) een must.
De menustructuur van je website: het klinkt simpel, maar is een essentieel onderdeel van je digitale strategie. Dat je navigatiestructuur goed in elkaar zit, is namelijk zowel voor SEO als voor een goede gebruikerservaring (en dus je conversies) een must. Ik vergelijk het met een take-out menu van de Chinees. Waarom? En hoe pak je het dan wel goed aan? Ik neem je erin mee in dit artikel.
Het afhaalmenu van de Chinees is voor mij steevast een frustrerende ervaring. Dat je navigatiestructuur goed in elkaar zit is namelijk zowel voor SEO als voor een goede gebruikerservaring (en dus je conversiepercentage) een must. Een lange lijst vol met gerechten die ik graag zou proberen als ik ook maar enig idee had wat het is. Maar 12 euro betalen voor een gerecht waarvan ik niet weet of ik het lekker ga vinden, is een beetje zonde. Dus eindig ik weer bij het saaie maar veilige maandmenu waarvan het gebakken eitje bovenop de bami nog het meest spannend is.
Het ideale afhaalmenu zou mij bij de hand nemen op basis van smaken, ingrediënten of veel bestelde gerechten. Hetzelfde geldt voor je menustructuur. Een goede navigatiestructuur zorgt ervoor dat:
In dit artikel vertel ik je waarom en geef ik tips waarmee je direct zelf aan de slag kunt om de structuur van je website te optimaliseren.
In 2020 is je menustructuur nog steeds van onverminderd belang voor je vindbaarheid in Google. De bot van Google navigeert net als bezoekers door de structuur van je pagina’s. Hoe soepeler dit gaat, hoe beter je rankings. Een pagina die in de menustructuur is opgenomen wordt beter gevonden dan pagina’s die dit niet zijn. En hoe hoger in de structuur, hoe groter het belang van de pagina.Het is dus aan te raden je menustructuur op te bouwen als een boomstructuur, waarbij je pagina’s die over vergelijkbare onderwerpen gaan clustert. Zo wordt het voor zoekmachines makkelijker om te bepalen welke pagina’s belangrijk zijn en waar ze over gaan.
Hierbij kun je nog een onderscheid maken tussen pagina’s die je wel in de structuur zet, maar niet aan de bezoeker toont. Soms is alleen het tonen van de bovenste pagina’s voldoende om je bezoeker op weg te helpen.
De titel van Steve Krug’s boek ‘Don’t make me think’ zegt alles wat je moet weten over websitenavigatie. Het moet moeiteloos gaan. Als een bezoeker twijfelt welke knop hij aan moet klikken om bij de informatie te komen die hij zoekt, levert dit frictie op en is de kans kleiner dat hij zal converteren. Een slechte menustructuur zorgt er dus voor dat je klanten misloopt.
Kortom: een slechte menukwaliteit leidt niet alleen tot afhakers, ook de communicatiekracht naar de blijvers en dus het gehele siterendement neemt af.
Op je website wil je dat zoveel mogelijk bezoekers hun doel voltooien. Dat kan gaan om het kopen van het product, het lezen van informatie of het bellen van één van je vestigingen. Als het gaat om navigatie zijn websitebezoekers op te delen in twee kampen: browsers en zoekers. De browsers klikken op links op een pagina of in een menu. De zoekers typen een zoekterm in een zoekbox en vervolgen hun weg vanuit de zoekresultaten. De menustructuur is dus, samen met je zoekbalk, het belangrijkste onderdeel om je bezoekers op weg te helpen. Met een gebruiksvriendelijke en doordachte navigatiestructuur help je hen om te vinden wat ze zoeken en om een beeld te krijgen van wat je verder nog te bieden hebt. En dat zorgt weer voor meer conversies en een grotere kans op herhaalbezoeken aan je website.
Een hoofdmenu bovenaan je website moet goed in beeld zijn, maar niet teveel afleiden van de inhoud van je website. De opzet moet overzichtelijk zijn en een bezoeker moet direct begrijpen waar hij moet klikken om zijn doel te bereiken. Hoe bouw je zo'n ideale structuur op?
Bij voorkeur bestaat het menu uit maximaal 7 items: ons kortetermijngeheugen kan niet namelijk niet meer dan 7 items verwerken. Zo kan een bezoeker de structuur snel scannen en de belangrijkste items opnemen. Daarnaast dwing je jezelf op deze manier om je tot de meest relevante items te beperken. Net als in de rest van je bedrijfsstrategie, is het aanbrengen van focus in je menustructuur van groot belang.Dit is een van de zaken die misgaan op het menu van de Chinees: er is zo overweldigend veel keuze dat ik al afhaak voordat ik ben begonnen met lezen. En dat is precies wat er gebeurt met de bezoeker op je website.
Lukt het niet om je te beperken tot 7 items, of wil je je menu nog overzichtelijker maken? Splits je menu dan op. Je kunt een onderscheid maken tussen een transactioneel en een informatief menu.
Ook dit heeft voordelen voor zowel conversie-optimalisatie als SEO. Google hecht meer waarde aan de pagina’s die in je hoofdmenu staan, dus zal deze beter ranken. Door de pagina’s die je geld opleveren prominenter te presenteren zullen bezoekers hier eerder op klikken en wordt het pad naar conversie korter. Hier zie je een voorbeeld van deze opsplitsing bij één van onze klanten:
En hier zie je een voorbeeld van een website die deze splitsing op een speelsere manier heeft toegepast:
Bij een megamenu klappen al je subitems uit zodra je het menu opent. Het voordeel: je bezoekers hebben minder klikken nodig om te vinden wat ze zoeken. Het nadeel is dat het overweldigend kan zijn voor de bezoeker en dat je vanaf iedere pagina een link naar vrijwel iedere pagina plaatst. En dat is weer niet goed voor je linkwaarde in Google: niet de belangrijkste pagina’s krijgen de meeste linkwaarde, maar alle. Om de vraag te beantwoorden of je wel of niet voor een megamenu moet kiezen, is de vraag die je eigenlijk moet stellen:
Zorgt een megamenu ervoor dat ik mijn doelstellingen haal? Ben je een retailer met een groot assortiment? Dan kan een megamenu een goede optie zijn, omdat het snel laat zien wat je allemaal te bieden hebt. Bij webshops zijn bezoekers hier ook aan gewend. Kijk bijvoorbeeld naar het menu van H&M:
In zo’n geval, blijkt uit dit onderzoek zorgt een megamenu voor een betere gebruikerservaring. Anders moeten bezoekers door een lang drop down menu scrollen, of een aantal keren klikken (met laadtijd tussendoor) waardoor het als verwarrender en frustrerender wordt ervaren.
Je kunt een megamenu ook slim inzetten om bepaalde producten extra nadruk te geven. In het onderstaande voorbeeld zijn producten visueel uitgelicht in het menu: mooi gedaan en functioneel.
Wil je bezoekers juist naar bepaalde producten of diensten trechteren? Dan is een megamenu niet de juiste oplossing. Een groot menu leidt dan af van het doel. In onderstaand voorbeeld hebben we bij de shop van onze klant juist helemaal geen subitems in het menu geplaatst. Het productaanbod is beperkt en vergt enige toelichting, waardoor het voor de bezoeker eenvoudiger is om gewoon via ‘shop’ het hele aanbod te bekijken.
Een menu op mobiel vergt soms een hele andere opbouw dan op desktop. Inmiddels is het aandeel van mobiele bezoekers in de meeste gevallen (flink) hoger dan desktop: voor consumenten-retailers soms zelfs boven de 75%.Bij het maken van beslissingen over de menustructuur moet je dus:
Voor mobiele menu's is het nog belangrijker om het aantal items te beperken of je items goed te prioriteren zodat bezoekers de belangrijkste items direct in beeld hebben.
Nog een handigheidje dat je steeds vaker ziet is duim-vriendelijke navigatie. Hierbij bevindt het menu op mobiele websites en apps zich onderin, waar je duim er makkelijker bij kan.
Je navigatiestructuur is de basis van je website. Het vormt de basis van de inhoud, de structuur en de layout van de website. Binnen de structuur is content goed georganiseerd rondom de behoeften van gebruikers en het bedrijf. Dit vraagt categorisatie van je inhoud. Het moment om niet alleen naar je website, maar naar je gehele bedrijfsstrategie te kijken. Want focus in je bedrijfsstrategie maakt het inrichten van een goede menustructuur stukken eenvoudiger. Hoe pak je dit aan?
Als je Google Analytics en/of een heatmap-tool op je website hebt geïnstalleerd, is het slim om daar te beginnen. Zo kun je zien hoe je bezoekers de site gebruiken. De volgende vragen kun je uit de data halen:
Wordt het belangrijk om organisch gevonden te worden in Google (wat in de meeste gevallen wel geldt)? Dan is het handig om een zoekwoordenonderzoek uit te (laten) voeren rondom je producten of diensten. Zo kun je zorgen dat kansrijke zoektermen terugkomen in je menu om de vindbaarheid op deze onderwerpen een boost te geven.
De antwoorden kun je als input gebruiken voor een brainstormsessie met je team.
De leukste en handigste manier is de card sorting methode. Alles wat je ervoor nodig hebt is een groepje collega’s, wat pennen en post-its. Voor elk onderwerp dat op de site hoort of staat maak je een briefje: iedereen mag dit vrij aanvullen. Op dit moment hoef je nog niet te beslissen of het ook daadwerkelijk op de site terug moet komen.
Vervolgens orden je de briefjes op een muur of tafel, door onderwerpen die bij elkaar horen te groeperen. Samen ga je de discussie aan of briefjes inderdaad bij elkaar horen, en wat een overkoepelende titel zou zijn voor de verschillende categorieën. Ook bepaal je het belang van de verschillende pagina’s en of pagina’s überhaupt wel in de structuur of op de website moeten komen.Voorbeelden van manieren om je menu items te categoriseren zijn op productgroep, zoals veel online retailers doen. Heb jij als bedrijf heel diverse content of diensten voor verschillende doelgroepen? Dan kan het logisch zijn om deze te clusteren per doelgroep. Nog een optie is om het op verschillende klantvragen te clusteren, waarbij je de toptaken (meest voorkomende situaties en vragen) in het menu zet, zoals in onderstaand voorbeeld van Rijnstate:
Ben je eruit gekomen wat de categorisering moet worden? Dan is Excel of een mindmap-tool een goede oplossing om de navigatiestructuur uit te werken. Hier kun je overzichtelijk je pagina’s in verschillende cellen zetten om de menustructuur visueel te maken. Zo kun je vanaf daar de SEO-specialisten nog een review laten doen, waarna de opzet door kan naar de visual designers.
Voordat je live gaat, is het aan te raden om een gebruikersonderzoek te doen. Zet een mock-up van de nieuwe navigatie op waar mensen doorheen kunnen klikken. Of houd het simpel en maak een design van hoe het er ongeveer uit zou komen te zien. Vraag vervolgens aan een aantal mensen die je bedrijf niet (goed) kennen om een aantal taken te vervullen met gebruik van het menu. Hun feedback zal je inzichten geven waarmee je de nieuwe opzet kunt verbeteren voordat er developers mee aan de slag zijn gegaan.
Ga je live met je nieuwe menu? Vergeet dan niet inzichtelijk te maken wat het je oplevert.Kijk bijvoorbeeld naar:
Een nieuwe website, of een nieuw menu is een goed moment om de strategie van je bedrijf eens onder de loep te nemen. Wat wil je bereiken met je bedrijf? En welke rol moet de website daarin spelen? Alleen als je dit scherp hebt kun je een navigatiestructuur bouwen die bijdraagt aan je bedrijfsdoelstellingen. Nu ik er zo bij stil sta hebben die Chinese restaurants het eigenlijk best strategisch aangepakt met hun afhaalmenu's. Hoe meer maandmenu's er besteld worden, hoe eenvoudiger het is om in te kopen en te bereiden en hoe groter de marges. Hun strategie met hun afhaalmenu is om zoveel mogelijk verwarring te zaaien en mensen zo naar een maandmenu te sturen. En dat is ook een manier.
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.