Op woensdag 9 oktober was ik aanwezig bij de World AI Summit. Het was ontzettend inspirerend om te horen en zien hoe andere organisaties in de wereld bezig zijn met AI en hoe het op dit moment al wordt toegepast. Een van de voorbeelden die mij als marketing liefhebber goed is bijgebleven is ‘the Hungerithm’ van Mars.
Op woensdag 9 oktober was ik aanwezig bij de World AI Summit. Het was ontzettend inspirerend om te horen en zien hoe andere organisaties in de wereld bezig zijn met AI en hoe het op dit moment al wordt toegepast. Een van de voorbeelden die mij als marketing liefhebber goed is bijgebleven is ‘the Hungerithm’ van Mars. Dit is wat mij betreft een geniaal voorbeeld hoe AI nu al toe te passen is binnen de marketing.
Het internet staat, zeker bij politieke schandalen of andere actuele zaken die veel emotie oproepen, vol met negatief sentiment. Mensen zenden hun ongezouten mening, soms zonder na te denken, zo het internet op. Het kanaal Twitter is een goede graadmeter voor negatief sentiment en daar heeft Mars gebruik van gemaakt.
Wie kent hem niet, de slogan van Snickers: ‘You're not you when your hungry’. Dit gaat in op het ‘Hangry’ fenomeen waarbij mensen wanneer ze honger hebben toch anders reageren in een bepaalde situatie. Heel herkenbaar, zeker als je de negatieve comments op internet soms leest. Daarom bedacht Mars het ‘Hungerithm’. Dit houdt in dat een AI het sentiment online meet en dit koppelde aan de prijs van een Snicker. Dus hoe negatiever een sentiment, hoe goedkoper een Snicker werd want ‘you're not you when your hungry’.
Bekijk de video:
Als je het mij vraagt is dit een zeer goede toepassing van AI in een marketingstrategie. Heb jij als marketeer al nagedacht over de mogelijkheden van AI in jouw campagnes?
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.