Ben jij een commerciële winnaar of een verbinder?
Als je content maakt, moet die aansluiten bij je doelgroep - dat zal niemand verbazen. Geen jargon gebruiken als je doelgroep daar niet mee bekend is, geen kinderlijk taalgebruik als je academisch geschoolde lezers hebt. Maar dat je met het geslacht van je doelgroep ook rekening kunt (of moet?) houden, is niet bij iedereen bekend.
Onlangs verscheen bij EenVandaag een item over vacatureteksten: ‘‘Mannelijke’ vacatureteksten zorgen ervoor dat vrouwen minder snel reageren’. Op de huidige arbeidsmarkt is er sprake van krapte en veel werkgevers hebben moeite met het invullen van vacatures. Als je dan ook nog eens een vacaturetekst uitzet met overwegend mannelijke woorden erin, haken veel vrouwen bij het lezen direct af. Zo verklein je de toch al kleine vijver waaruit je als werkgever vist aanzienlijk.
Andersom, zo vertelt een deskundige in de reportage, gaat het gelukkig wel goed. Gebruik je overwegend vrouwelijke woorden, dan lezen mannen rustig door. Dubbel zoveel kans op een geschikte kandidaat dus!
Vraag in je vacature niet naar een ‘commerciële winnaar’, maar naar een ‘verbinder’; niet naar iemand die ‘resultaatgericht' is, maar naar iemand die ‘communicatief’ is. Maar wat nu als je toch echt iemand nodig hebt die resultaatgericht is? Stel dan niet ‘Je bent resultaatgericht’, maar ‘Je kunt goed resultaatgericht werken’.
Benieuwd naar het vrouwelijke alternatief voor ‘een negen-tot-vijf-mentaliteit’? Bekijk dan de gehele reportage (zie link hieronder). Heb je hulp nodig? Je kunt voor tips googelen op termen zoals ‘mannelijk en vrouwelijk taalgebruik’, of natuurlijk de hulp inschakelen van SGNM!
Link naar EenVandaag-reportage: https://bit.ly/36f65A6
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.