Je webshop optimaliseren, hoe pak je dat aan? In het eerste deel van deze reeks tips ontdekte je al de eerste 3 belangrijke tips (sitenavigatie, betrouwbaarheid & transparantie). In dit artikel gaan we kijken naar 3 nieuwe tips om over webshops verbeteren om die van jou nóg succesvoller te maken, waarbij deze keer de focus ligt op de leesbaarheid en het gebruiksgemak van de webshop.
Een overduidelijke, maar ontzettend belangrijke tip die ik je meegeef, is het consistent toepassen van een duidelijke huisstijl. Je huisstijl is als het ware de eerste indruk van je webshop, daarom moet die goed zijn. Vraag jezelf af, wanneer je een webshop bezoekt: zou jij een webshop vertrouwen wanneer deze eruit zou zien als de webshop hieronder?
Dit is natuurlijke een extreme variant, maar soms moet je goed kijken naar hoe het niet moet, zodat je weet hoe het wel moet.
De huisstijl is dus de uitstraling van je webshop en bestaat uit verschillende elementen zoals:
Een huisstijl is het effectiefst wanneer al deze elementen op elke pagina dezelfde uitstraling hebben. Wil je weten welke fonts en kleuren het beste werken of hoe je de beste afbeeldingen en indeling kiest voor je webshop? Neem contact met ons op!
Zoals ik in het vorige artikel al heb benoemd, kan een goede of slechte review de doorslaggevende factor zijn voor bezoekers om wel of niet producten te kopen. Klanten schrijven meestal alleen reviews wanneer ze een hele goede of juist hele slechte ervaring hebben gehad met een bedrijf. Die slechte wil je uiteraard voorkomen. Zorg er dus voor dat je elke klant perfect te woord staat en dat de klantbeleving centraal staat. Dit doe je door onder andere duidelijk vooraf de prijs aan te geven in het winkelmandje en de levertijd kenbaar te maken, maar ook door fouten op een juiste manier te compenseren wanneer dingen toch misgaan. Laat de klant zich niet de dupe voelen van problemen die zijn ontstaan, want een tevreden klant is een terugkerende klant.
Een korte laadsnelheid van je webshop is cruciaal. Als de pagina er te lang over doet, kan het zijn dat bezoekers afhaken voordat ze überhaupt op de webshop zijn geweest. Houd als vuistregel aan dat de pagina binnen 2 seconden geladen moet zijn. Om erachter te komen hoe lang jouw webshop erover doet om te laden kun je gebruik maken van de pagespeed-tool van Google. Deze tool geeft weer wat je aan kunt passen om de laadsnelheid te verbeteren. Wanneer je een webshop hebt die op WordPress draait, heb je geluk. Er zijn namelijk verschillende betaalde én gratis plug-ins (WordPress-tools) die je kunt toevoegen aan je webshop die je veel werk uit handen nemen. De betaalde plug-ins werken uiteraard beter, zo kan ik WPRocket aanraden. Deze tool is erg eenvoudig in gebruik en biedt meer functies dan andere betaalde plug-ins die de snelheid van websites optimaliseren. Heb je liever een gratis plug-in, gebruik dan NitroPack.
Met deze tips zitten we in totaal al op 6. Tijd om aan de slag te gaan en jouw webshop te verbeteren, zodat je bezoekers een aangenamere ervaring hebben en hopelijk een hogere conversieratio brengen. Denk je dat je nog niet genoeg input hebt? Lees dan het laatste deel van de reeks of neem contact met ons op via het contactformulier hieronder, zodat we samen kunnen kijken naar wat er verbeterd kan worden aan jouw webshop.
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.