Doe eens een gok: hoeveel titels denk je dat ik heb bedacht voor dit artikel, voordat ik er uiteindelijk een koos? Eén, twee, tien of misschien wel twintig?
Doe eens een gok: hoeveel titels denk je dat ik heb bedacht voor dit artikel, voordat ik er uiteindelijk een koos? Eén, twee, tien of misschien wel twintig? De titel die je nu voor je ziet is de winnaar uit een lijst van twaalf opties, bedacht, bekritiseerd en overwogen gedurende twee dagen. Klinkt als een hoop werk, maar als we de Annual Blogging Survey van Orbit Media mogen geloven, is dat een van de sleutels tot bloggersucces. ‘10+ varianten van de kop verzinnen voordat je er een kiest’ zou zelfs de succeskans van je blog verhogen met maar liefst 84%! Voordat je nu ijverig begint aan een lijstje titels voor jouw eigen blogs; lees eerst dit artikel. Ik leg je uit hoe het precies ziet.
Voor het onderzoek zijn bijna 1300 bloggers ondervraagd over allerlei aspecten van hun werk. Een van die aspecten was ‘koppen’. Orbit Media legde het aantal koppen dat een blogger schreef naast de resultaten die hun blogs opleverden. Daaruit bleek dat de bloggers die tussen 11 en 19 verschillende koppen verzonnen, de meeste resultaten behaalden met hun blogs.
Zoals ik in de inleiding al zei: wacht nog even met het maken van een lijstje met 11 tot 19 titels voor jouw eigen blogs. Het jammere aan het onderzoek van Orbit Media is dat ze weinig doen met de gevonden data. Waarom doen blogs met zoveel verschillende titels het zo goed? Pas als je dat begrijpt, kun je deze data succesvol gebruiken voor je eigen succes.
Waar het om gaat, is het volgende: de titel van je blog is een van de belangrijkste onderdelen van het hele stuk. Het is vrijwel altijd het eerste dat de lezer ziet. Als je titel niet goed is, leest hij of zij niet verder. Daarom is het ontzettend belangrijk dat je veel tijd besteedt aan die titel en er heel goed over nadenkt. De schrijvers die 11 tot 19 titels hebben verzonnen voor hun blogs, hebben dat zeker gedaan.
Dat nadenken doe je overigens niet alleen bij het bedenken van de titels. Zodra je een aantal varianten hebt bedacht, laat je dat lijstje even rusten. Ga iets anders doen, wacht (als je de tijd hebt) het liefst zelfs een dag of langer. In je achterhoofd sluimert dat lijstje door. Kijk je er daarna opnieuw naar, dan heb je misschien nog veel betere ideeën en zie je in ieder geval goed wat de beste titel.
Of je nu twee, zeven, elf of negentien titels bedenkt, het geheim van succes is de aandacht voor de titel. Ga dus niet elf titels verzinnen, gewoon om er elf te hebben, maar denk er goed over na. Vraag je af wat datgene is dat de aandacht van jouw doelgroep trekt. Waar hebben zij interesse in? En neem niet zomaar genoegen met de eerste versie van de titel die je bedenkt. Dat is wat mij betreft de sleutel tot succes als het gaat om koppen voor je blogs!
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.