Iedere dag communiceer jij met je klanten via diverse kanalen. Maar spreek jij dan wel de taal die zij begrijpen? En dan bedoel ik hiermee niet alleen of jij ze in het Nederlands, Engels of welke andere taal dan ook aanspreekt. Ik bedoel hiermee of klanten zich begrepen en gehoord voelen.
Iedere dag communiceer jij met je klanten via diverse kanalen. Maar spreek jij dan wel de taal die zij begrijpen? En dan bedoel ik hiermee niet alleen of jij ze in het Nederlands, Engels of welke andere taal dan ook aanspreekt. Ik bedoel hiermee of klanten zich begrepen en gehoord voelen.
Stap in de schoenen van je klant wanneer je content creëert voor je website of blog. Tegen welk probleem loopt hij of zij aan? Welke vragen heeft de klant? Wat kun jij de klant bieden om dit probleem voor hem of haar op te lossen? Aan welke informatie heeft de klant behoefte? Communiceer vanuit de klant in plaats van je eigen bedrijf om een blijvende impact te hebben.
Vooral bij het communiceren met klanten in een B2B onderneming is het een uitdaging om de eindgebruiker te visualiseren en te bepalen wat belangrijk is voor hen, zoals ook Rena Fallstrom in haar artikel op Forbes schrijft. We zijn geneigd te denken aan een bedrijf, in plaats van een individuele medewerker die zijn eigen behoeftes, problemen en vragen heeft. Neem als voorbeeld een groothandel in zonnepanelen. Door hun klanten, in dit geval installateurs, antwoord te geven op problemen die zij ervaren, zijn zij relevant voor hun doelgroep en zullen installateurs eerder geneigd zijn over te gaan tot aankoop. Denk bijvoorbeeld aan een artikel over welke montagematerialen je als installateurs nodig hebt bij welk paneel. Of hoe je als installateur jouw eindklant tevreden kunt maken.
Ga daarom op onderzoek uit en verplaats je in de klant. Stel de pijnpunten van de klant vast en neem dit als uitgangspunt van je communicatie. Op deze manier krijgen jouw klanten het gevoel dat jij ze echt snapt en hen kunt helpen; zo verandert een websitebezoeker in een levenslange klant.
Meer lezen over hoe jij boeiende content creëert voor jouw B2B-publiek?
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.