Op welke manier communiceert jouw organisatie met jullie doelgroep? Is de schrijfstijl formeel of juist informeel? Spreken jullie hen aan met je of met u? En: doe je dat overal, via alle kanalen die jullie gebruiken? Of zit daar nogal eens verschil in? Een duidelijke tone of voice, die door iedereen die namens je organisatie communiceert consequent wordt gebruikt, is een essentieel onderdeel van je (content)marketingstrategie.
Op welke manier communiceert jouw organisatie met jullie doelgroep? Is de schrijfstijl formeel of juist informeel? Spreken jullie hen aan met je of met u? En: doe je dat overal, via alle kanalen die jullie gebruiken? Of zit daar nogal eens verschil in? Een duidelijke tone of voice, die door iedereen die namens je organisatie communiceert consequent wordt gebruikt, is een essentieel onderdeel van je (content)marketingstrategie. Het levert je bovendien, als we een artikel van SEMrush mogen geloven, mogelijk meer omzet op! Hoe kan dat?
Een tone of voice is de manier waarop je communiceert als organisatie met jouw (potentiële) klanten. Welke schrijfstijl hanteer je en wat voor effect heeft dat op je doelgroep? Dat uit zich dan bijvoorbeeld in beslissingen over of je tutoyeert of toch liever u gebruikt. Maak je steeds korte zinnen of wissel je korte en lange zinnen af? Zet je achter elke zin een uitroepteken? Gebruik je emoji’s of jargon? Het zijn allerlei beslissingen die individueel misschien onbelangrijk lijken. Maar allemaal bij elkaar zijn ze heel belangrijk!
Een goed vastgelegde tone of voice zorgt ervoor dat jij en al jouw collega’s op dezelfde, voor jouw bedrijf herkenbare manier, communiceren. Of dat nu via webteksten, blogs, socialmediaposts, offline advertenties of zelfs via de klantenservice of in de winkel is. Dat is belangrijk. Het zorgt er namelijk voor dat (potentiële) klanten overal hetzelfde gevoel en dezelfde ervaring hebben. Waar en wanneer ze dan ook in contact komen met jouw organisatie. Omnichannel, noem je dat ook wel. Dat vindt je doelgroep prettig. Zo prettig zelfs, dat het volgens onderzoek tot wel 23% meer inkomsten kan leiden! Elke positieve ervaring is namelijk een stapje in de richting van de aankoop. Bij een negatieve ervaring haakt iemand af.
Een goed afgestemde, herkenbare tone of voice heeft daarnaast nog veel meer voordelen voor je bedrijf. Die lees je allemaal in dit artikel van SEMrush: https://www.semrush.com/blog/how-to-define-your-tone-of-voice/
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.