SGNM
SGNM
Door
Sasja Knaven
Team Lead Marketing
Geplaatst op
01/2023
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws
Door
Sasja Knaven
Team Lead Marketing
Geplaatst op
01/2023
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws

Omnichannel marketingmythes: geloof jij ze nog?

Omnichannel is niet meer de toekomst van marketing, het is ondertussen ook het heden. Daarom is het ontzettend belangrijk dat jij met jouw bedrijf met omnichannel aan de slag gaat. Maar voor omnichannel succes is het dan natuurlijk wel belangrijk dat je goed weet wat omnichannel precies is. Er bestaan nog veel misverstanden over, die ik graag de wereld uit help.

Omnichannel is niet meer de toekomst van marketing, het is ondertussen ook het heden. Daarom is het ontzettend belangrijk dat jij met jouw bedrijf met omnichannel aan de slag gaat. Maar voor omnichannel succes is het dan natuurlijk wel belangrijk dat je goed weet wat omnichannel precies is. Er bestaan nog veel misverstanden over, die ik graag de wereld uit help.

Wat is omnichannel?

Voordat we diep de mythes induiken, eerst nog even voor de helderheid: wat is omnichannel precies?

Omnichannel marketing houdt in dat je geen onderscheid meer maakt tussen kanalen. Jouw bedrijf is overal aanwezig waar jouw doelgroep ook is. En als je doelgroep ineens switcht van kanaal, verandert hun ervaring niet. Als ze bijvoorbeeld vanuit Facebook doorklikken naar je website, worden ze daar aangesproken in dezelfde tone of voice en zien ze daar dezelfde huisstijl. Als ze je een mail sturen met een vraag over een product, krijgen ze daar netjes antwoord op. Bellen ze daarna nog een keer, dan hoeven ze niet het hele verhaal opnieuw uit te leggen, maar zijn jouw systemen gekoppeld. Je haalt heel snel de klantdata op en helpt de klant efficiënt verder. Dit is niet meer iets extra’s, iets bijzonders. Dit is wat je klant tegenwoordig van je verwacht. Krijgen ze bij jou geen omnichannel ervaring, dan gaan ze naar een concurrent bij wie ze dat wel krijgen. Daarom is het ontzettend belangrijk om nu met omnichannel aan de slag te gaan.

De mythes

Eigenlijk is het heel simpel: ik heb je hierboven in één alinea uitgelegd wat omnichannel is. Toch bestaan er nog veel misverstanden en vooroordelen. En die zouden er best eens voor kunnen zorgen dat je denkt dat omnichannel veel ingewikkelder is dan dat het eigenlijk is. Daarom heb ik enkele van de belangrijkste mythes voor je op een rijtje gezet. Doe er je voordeel mee!

1. Omnichannel is hetzelfde als multichannel

Bij multichannel gebruik je wel veel kanalen, maar zijn die kanalen niet goed met elkaar geïntegreerd. Je klantenservice heeft bijvoorbeeld een goed systeem, maar je socialmediamanager kan daar niet bij. Als een klant dan na telefonisch contact een berichtje via Facebook stuurt, lijkt dat voor je socialmediamanager een eerste contactmoment. En dus wordt je klant niet optimaal geholpen. Bij omnichannel ga je voor volledige integratie. Alles werkt met elkaar samen, zodat je één consistente, uniforme ervaring biedt aan je klanten.

2. Omnichannel marketing is duur

Je kunt het uiteraard zo duur maken als je wilt, maar omnichannel marketing hoeft helemaal niet duur te zijn. Begin met kleine (goedkope) stappen en breid je omnichannel strategie steeds iets verder uit. Je kosten kun je vaak grotendeels dekken met de extra inkomsten die je dankzij omnichannel binnenhaalt. Omnichannel klanten geven namelijk veel meer geld uit en hebben volgens Google een 30% hogere life time value.

3. Omnichannel marketing is alleen interessant voor de retailsector

Hoewel omnichannel op veel grotere schaal al wordt toegepast in de retailsector dan in andere sectoren, betekent dat zeker niet dat omnichannel alleen interessant is voor retail. Het is zelfs niet alleen interessant voor b2c, maar ook voor b2b. Ga maar na: jouw zakelijke relaties zijn in hun vrije tijd ook gewoon consumenten. Daar verwachten ze bepaalde dingen van de bedrijven waar ze bij kopen en die verwachtingen sijpelen steeds meer door in hun zakelijke leven. Ook bij b2b verwachten je klanten een consistente, goede ervaring, elke keer weer.

Zelf aan de slag met omnichannel marketing

Zo, dat waren ze: drie belangrijke omnichannel mythes. Ben je ondertussen overtuigd dat omnichannel ook voor jouw bedrijf interessant is? Ga dan direct aan de slag. Dat hoef je natuurlijk niet alleen te doen. Wij helpen je graag. Laat hieronder je gegevens achter. Dan nemen we contact met je op om te kijken we wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen!

Download onze brochure om meer te weten over onze marketing­dienstverlening

Naam
Telefoon
E-mailadres
Dank je! We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Download hier de brochure
Oeps! Er is iets misgegaan bij het verzenden van het formulier. Probeer het handmatig via: info@sgnm.nl
SGNM kantoorruimte met medewerkers
Met cookies en technieken die daarop lijken helpen we je beter en persoonlijker. Dankzij functionele cookies werkt de website goed. Ze hebben ook een analytische functie. Zo maken we de website elke dag een beetje beter. We laten je graag nuttige advertenties zien. Daarom gebruiken we technologie om je gedrag binnen en buiten onze website te volgen. Dat doen we op een anonieme manier. Meer weten? Lees hier alles over onze cookie- en privacyverklaring. Klik op ‘Oké’ om te accepteren. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies en gebruiken we technieken die daarop lijken. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen op de voorkeuren pagina.