Veel bedrijven realiseren zich (nog) niet wat de kracht van employer branding is. Deze 5 dingen levert employer branding op voor jouw bedrijf!
Als het gaat om employer branding redeneren veel bedrijven dat wanneer zij niet actief aan het werven zijn, zij ook op dat moment niet hoeven te investeren in employer branding. Deze bedrijven, die zich focussen op de korte termijn, zullen echter in de toekomst voor uitdagingen gesteld worden als zij een personeelsbehoefte hebben. Hoe fijn is het dan als je een werkgeversmerk hebt opgebouwd, dat structureel kandidaten aantrekt? Dit levert employer branding op voor jouw bedrijf!
Employer branding betekent dat je je bedrijf als merk neerzet op de arbeidsmarkt. In dit artikel lees je meer over wat employer branding precies inhoudt en hoe je het online inzet. Maar wat levert employer branding nu precies op voor je bedrijf? En waarom is het nu een goede tijd om hierin te investeren?
Ik las deze week een artikel van Katy French op Business2community over employer branding. Daarin worden deze vragen duidelijk beantwoord. In het kort: veel bedrijven realiseren (nog) niet wat de kracht van employer branding is, maar door hier juist nu al in te investeren pluk je later de vruchten van een sterk werkgeversmerk als je op zoek bent naar een geschikte kandidaat. Dit is wat employer branding kan opleveren voor jouw bedrijf:
Met een sterk employer brand draag je naar je doelgroep uit wie je bent, waar je als bedrijf voor staat en wat jouw bedrijf uniek maakt; hiermee overtuig je de doelgroep om bij jou te komen werken, en trek je kandidaten aan die ook echt passen en willen werken bij jouw bedrijf. Hiermee bespaar je kostbare tijd en moeite, en voorkom je dat je de verkeerde kandidaat aanneemt.
De kosten van personeelsverloop zijn hoog. Het vervangen van medewerkers kan wel 33 procent kosten van hun jaarsalaris. Zoals Katy French aangeeft, is een sterk employer brand een garantie. Hoe beter je reputatie, hoe minder verloop je zult hebben. Ik wil hieraan toevoegen dat dit vooral komt doordat je met een goed en eerlijk gecommuniceerd employer brand niet alleen veel, maar vooral de juiste kandidaten aantrekt. Potentiële kandidaten weten hierdoor beter of een bedrijf wel of niet bij hen past, en zij zullen meer overeenkomende waardes hebben.
Om door te gaan op punt 2: actief bezig zijn met employer branding zorgt ervoor dat medewerkers zichzelf kunnen herkennen in de cultuur en waardes van het bedrijf en creëert doelgerichtheid: dit resulteert in meer betrokkenheid bij het werk en uiteindelijk in betere resultaten en winst.
Betrokken en tevreden medewerkers zullen, als ze het bedrijf verlaten, goed over het bedrijf praten en hiermee nieuwe kandidaten aantrekken en de reputatie van het bedrijf versterken. Waar in het artikel op Business2community de nadruk ligt op verhalen van werknemers die het bedrijf verlaten, ben ik van mening dat betrokken medewerkers, ook als ze nog in dienst zijn, nieuwe kwalitatieve kunnen kandidaten aantrekken door anderen te vertellen (zowel online als face-to-face) over hun werk.
Een sterk employer brand zorgt ervoor dat medewerkers actief en betrokken blijven. Hierdoor zullen zij zich met meer enthousiasme inzetten voor klanten, wat de customer experience ten goede komt.Ben je overtuigd? Maar wil je meer weten over hoe je employer branding inzet? Neem contact met mij op.
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.