Het Coronavirus heeft een zware impact gemaakt op de Chinese retailmarkt. Veel retailers introduceren omnichannel marketing om zichzelf te redden. Lees hier op welke manieren.
Consumenten in China houden het coronavirus nauwlettend in de gaten. De uitbraak heeft een zware impact gemaakt op de retailmarkt omdat een grote meerderheid van de Chinese burgers in quarantaine blijft. Terwijl consumenten thuis vastzitten, hebben veel retailers hun aandacht gevestigd op de virtuele wereld.
Virtueel winkelen in China is een echte trend geworden. Consumenten leren hun winkelbehoeften te vervullen door online virtuele rondleidingen te volgen. Het grote internationale winkelcentrum 'Mixc' in Shanghai heeft bijvoorbeeld een VR-kanaal gelanceerd waarmee consumenten door een groot deel van het aanbod van het winkelcentrum kunnen bladeren, van mode-artikelen zoals Nike, Puma en Fila tot schoonheidsmerken en retailers zoals Lancome, Clé de Peau Beaute en Sephora.
Ondertussen gebruiken veel winkelcentra dit moment om nieuwe technologieën uit te proberen om hen voor te bereiden op hun omnichannel-toekomst. Xuan Zheng, de oprichter van Chatail, een slimme leverancier van retailtechnologie, heeft verschillende oplossingen voorgesteld die offline merkverkeer naar online verkeer kunnen converteren.
Eén daarvan is het bouwen van een Instagram-achtige sociale winkelfeed waar verkoopmedewerkers hun nieuwste items kunnen plaatsen en consumenten opmerkingen kunnen achterlaten of kunnen klikken om te winkelen. Een ander voorbeeld is een livestreaming 'WeChat Mini-programma' waarmee consumenten kunnen videochatten met verkoopmedewerkers in de winkel. Consumenten kunnen een screenshot van items maken en deze op elk gewenst moment tijdens de livestream-sessie kopen. Dit biedt flexibiliteit die externe verkopers niet kunnen bieden. “We zijn momenteel overweldigd door verzoeken van retailers. In een tijd van crisis, zijn ze meer bereid om nieuwe technologieën te proberen om te overleven”, verklaart Xuan.
Maar of er nou sprake is van een crisis of dat er niets aan de hand is, je klanten goed en snel kunnen benaderen via diverse kanalen is in dit tijdperk van digitalisering sowieso noodzakelijk... Ben jij klaar voor een omnichannel toekomst?
Bron: https://cutt.ly/7tqP6EG
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.