SGNM
SGNM
Door
SGNM
Omnichannel Marketingbureau
Geplaatst op
09/2022
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws
Door
SGNM
Omnichannel Marketingbureau
Geplaatst op
09/2022
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws

Conversies verhogen? Voorkom keuzestress op jouw website

Elke keuze die je maakt, klein of groot, kost mentale inspanning. Ook op jouw website staan bezoekers continu voor keuzes. Leg je deze keuzes op de verkeerde manier aan hen voor, dan zorgt dat voor een verlammend effect en ontstaat er keuzestress. Wil jij conversies op jouw site verhogen? Ontdek hier hoe je choice-overload voorkomt.

Elke keuze die je maakt, klein of groot, kost mentale inspanning. Ook op jouw website staan bezoekers continu voor keuzes. Leg je deze keuzes op de verkeerde manier aan hen voor, dan zorgt dat voor een verlammend effect en ontstaat er keuzestress. Wil jij conversies op jouw site verhogen? Ontdek hier hoe je choice-overload voorkomt.

Zo ontstaat keuzestress

Mensen kunnen tot een beperkte hoogte informatie verwerken, dus keuzes die het minste energie kosten genieten vaak de voorkeur. De term keuzestress (ook wel choice-overload) werd in 1971 voor het eerst geïntroduceerd (Alvin Toffler, Future Shock). Wat zijn de belangrijkste factoren die keuzestress veroorzaken?

  • Er is een te grote hoeveelheid aan opties waaruit je kan kiezen.
  • De tijd die je krijgt voor je keuze is te kort.
  • De mate waarin de verschillende opties van elkaar verschillen is te klein.
  • De kiezer bezit te weinig kennis om een goede keuze te kunnen maken.

De gevolgen van keuzestress

Hebben jouw bezoekers last van keuzestress? Dan ervaren zij mogelijk de volgende negatieve effecten:

  • Buyers remorse
    Wanneer mensen stress hebben ervaren en niet zeker zijn van hun keuze krijgen ze na aankoop last van spijt. Dit heeft een negatief effect op je klanttevredenheid en het verhoogt, in het geval van online shopping, het aantal retour-aanvragen.
  • Analysis paralysis
    Potentiële klanten gaan overanalyseren en zo lang twijfelen over het maken van een keuze dat de keuze uiteindelijk niet wordt gemaakt. Dit zorgt ervoor dat je klanten verliest en verkoopkansen misloopt.

Conversies verhogen en keuzestress voorkomen

Er zijn een aantal richtlijnen waarmee je jouw site optimaliseert om conversies te verhogen. De volgende aspecten voorkomen keuzestress:

  • Keuzes verminderen
    Zorg ervoor dat je de keuzes die je op jouw site aan bezoekers voorlegt minimaliseert.
  • Groeperen
    Is het toch nodig veel opties aan te bieden? Categoriseer je opties dan om meer structuur aan te brengen.
  • Sturing geven
    Highlight de topkeuzes die er zijn en beveel deze aan.
  • Vergelijkingen weergeven
    Heb je opties die weinig van elkaar verschillen? Zorg er dan voor dat die verschillen inzichtelijk worden aan de hand van vergelijkingstabellen. Maak deze tabellen niet te groot en ga voor max. 5 opties.
zonder keuzestress op je site kan je conversie verhogen

De oplossing: Ga voor eenvoud

Wil je echt voorkomen dat bezoekers op jouw site keuzestress ervaren? Dan is eenvoud de oplossing: 'less is more', niet alleen in de keuzes die beschikbaar zijn op je website, maar ook in het design dat je toepast. Weet je niet zeker welke aanpassingen het meeste effect zullen hebben? Maak dan eens gebruik van een A/B-test, zo vergelijk je eenvoudig de resultaten van verschillende aanpassingen.

Conversies verhogen op jouw website? Onze marketingexperts helpen je graag op weg! Meer weten? Neem contact met ons op voor meer informatie:

                               

Download onze brochure om meer te weten over onze marketing­dienstverlening

Naam
Telefoon
E-mailadres
Dank je! We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Download hier de brochure
Oeps! Er is iets misgegaan bij het verzenden van het formulier. Probeer het handmatig via: info@sgnm.nl
SGNM kantoorruimte met medewerkers
Met cookies en technieken die daarop lijken helpen we je beter en persoonlijker. Dankzij functionele cookies werkt de website goed. Ze hebben ook een analytische functie. Zo maken we de website elke dag een beetje beter. We laten je graag nuttige advertenties zien. Daarom gebruiken we technologie om je gedrag binnen en buiten onze website te volgen. Dat doen we op een anonieme manier. Meer weten? Lees hier alles over onze cookie- en privacyverklaring. Klik op ‘Oké’ om te accepteren. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies en gebruiken we technieken die daarop lijken. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen op de voorkeuren pagina.