SGNM
SGNM
Door
SGNM
Omnichannel Marketingbureau
Geplaatst op
04/2020
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws
Door
SGNM
Omnichannel Marketingbureau
Geplaatst op
04/2020
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws

Contentmarketing: dood of juist springlevend?

Google je op 'content marketing is dead', dan vind je artikelen die juist het tegenovergestelde beweren. Wat is er aan de hand met contentmarketing? Is het levend of dood? We zochten het voor je uit.

Er was ooit een Facebook-pagina genaamd “Google Poëzie”. Op deze pagina werden gedichtjes gedeeld die als het ware verborgen zaten tussen de zoekregels van Google. Helaas is de laatste post op deze pagina van 2016 en ik had er al lang niet meer aan gedacht, tot vandaag. Vandaag tikte ik namelijk “content marketing is...” in en ik kreeg niet alleen een mooi gedichtje, maar ook leerzame resultaten.

Het gedicht

Content marketing is

  • the only marketing left
  • a commitment, not a campaign
  • king
  • dead

Dit waren de eerste opties die Google voorstelde. Ik vind het een mooie volgorde, die hopelijk niet de daadwerkelijke levensloop van contentmarketing voorspelt. Het is echter wel een heel tegenstrijdig rijtje. Is het nu levend of dood? Als contentmarketeer geloof ik natuurlijk volledig in dat eerste. Opvallend genoeg bevestigden de artikelen die ik vond toen ik vervolgens “content marketing is dead” googelde dat ook.

Inhoud en storytelling

De eerste hit die ik kreeg, was een artikel van dreamgrow.nl. Zij stelden: “Content marketing has changed, and the experts say it is all about the story.” Niet dood dus, maar veranderd. De boodschap van het artikel: vroeger kon je er nog mee wegkomen een artikel te schrijven zonder veel inhoud, maar wel vol met zoekwoorden, tegenwoordig kan dat niet meer. Zorg voor inhoud, kom erachter wat jouw doelgroep wil weten en met welke problemen zij zitten en speel daarop in. En doe dat in de vorm van storytelling. (Lees hier het volledige artikel: https://www.dreamgrow.com/content-marketing-is-dead/)

Inhoud (2)

De tweede hit stelde iets vergelijkbaars: “There will never be a world without content. It will look different from today and be delivered in new ways but content is what informs, inspires and incentivizes.” Volgens de schrijver van dit artikel zijn veel bedrijven helemaal klaar met het produceren van massa’s content en lezers hebben genoeg van het lezen van irrelevante content zonder toegevoegde waarde. We moeten dus terug naar content met inhoud. (Lees hier het volledige artikel: https://www.cmswire.com/digital-marketing/content-is-dead-and-we-killed-it/)

Inhoud en storytelling (3)

In zoekresultaat nummer drie lees ik dat het bij contentmarketing gaat om het vertellen van een verhaal. Mensen lezen graag verhalen, zeker als ze goed verteld worden. “It’s not content marketing that’s dead; it’s bad content marketing strategies that need to go. Content that involves clickbaiting is certainly dead at this point.” (Lees hier het volledige artikel: https://yourstory.com/mystory/is-content-marketing-dead)

Conclusie

Ik kan nog wel even doorgaan, maar de boodschap lijkt me duidelijk. Contentmarketing is zeker niet dood, maar inhoudsloze stukken maken, schrijven zonder dat je weet wat jouw doelgroep precies nodig heeft, kan echt niet meer. Er wordt zoveel content geproduceerd, dat je met sterke stukken moet komen, die toegevoegde waarde bieden, om op te vallen bij je doelgroep. Doe dat goed, dan komen ze bij je terug voor meer. En dat is precies wat je wil.

                               

Download onze brochure om meer te weten over onze marketing­dienstverlening

Naam
Telefoon
E-mailadres
Dank je! We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Download hier de brochure
Oeps! Er is iets misgegaan bij het verzenden van het formulier. Probeer het handmatig via: info@sgnm.nl
SGNM kantoorruimte met medewerkers
Met cookies en technieken die daarop lijken helpen we je beter en persoonlijker. Dankzij functionele cookies werkt de website goed. Ze hebben ook een analytische functie. Zo maken we de website elke dag een beetje beter. We laten je graag nuttige advertenties zien. Daarom gebruiken we technologie om je gedrag binnen en buiten onze website te volgen. Dat doen we op een anonieme manier. Meer weten? Lees hier alles over onze cookie- en privacyverklaring. Klik op ‘Oké’ om te accepteren. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies en gebruiken we technieken die daarop lijken. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen op de voorkeuren pagina.