Inspelen op emotie en gevoel zijn ook in de B2B-markt belangrijk. Bereik jij de B2B-klant al op een juiste manier? Lees hier meer.
Als (content)marketeer speel je in op de behoeften van verschillende klanten in zowel de B2C-markt als de B2B-markt. De B2B-markt werd lang gezien als een compleet ander hoofdstuk op het gebied van contentmarketing. B2B-marketing is in veel opzichten anders dan de B2C-markt. Maar, hebben de buyer-persona’s in de B2B-markt op een bepaald vlak ook niet gewoon de behoefte aan een merk dat inspeelt op emotie en gevoel?
Onlangs las ik een interessant artikel van Jodi Harris met een mooie quote: "Hoewel B2B-aankoopbeslissingen vaak complexer zijn dan B2C-aankopen, worden ze nog steeds gemaakt door mensen. Mensen zetten hun B2C-brein niet uit, als ze een B2B-aankoop doen."
Zelf vind ik dit een mooie uitleg. Natuurlijk zijn er belangrijke verschillen tussen de B2B-markt en de B2C-markt, maar er bestaat ook een overeenkomst. De B2B-klanten blijven ook gewoon mensen die hun B2C-brein gebruiken bij aankopen. Als (content)marketeer is het goed om na te denken over praktische informatie die een B2B-klant daadwerkelijk nodig heeft, maar ook hoe een product of dienst meer kan inspelen op het gevoel.
Mijn collega schreef een mooi stuk over het gebruik van emotie in de B2B-marketing. Lees hier hoe je impact maakt met emotie in de B2B-marketing. Ik ben van mening dat een bepaalde B2C-aanpak de B2B-klant ook aanspreekt. Voorbeelden van vragen die gesteld kunnen worden bij contentmarketing:
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.